Followers

The chronicles of me part 2

Tuesday, October 19, 2010

Skandal, skandal dan juga skandal membelenggu hidup aku. kalau dihimpunkan semua skandal aku dah boleh buat empat ke lima musim kot. Heroin sama tapi hero berbeza. Yang paling lama, waktu aku sekolah. Yang tu aku rasa ada la dalam lima tahun. Yalah, kalau hari-hari luangkan masa sama-sama. Pergi dan balik sama-sama mana tak skandalnya. Sampai cikgu pun turut bersama-sama mengskandalkan aku. kasihan kepada diriku ini. sudahnya, selepas lima tahun aku masih macam tu. Tak ada perkembangan dari sudut perasaan. Kalau ada lelaki nak mengorat pun mesti fikir seribu kali sebelum mengorat. Dah aku duduk berkepit dengan skandal, mesti la diorang ingat aku ni sudah berpunya padahal… aku masih solo!!!

Skandal itu terus berlaku dan kemuncak keskandalan aku di sekolah berlaku apabila pada hari nan indah (waktu itu dah hampir SPM).

" Aku minta maaf pasal semalam." Skandal aku biarlah aku namakan Isaac meminta maaf pepagi hari.

Aku sebetulnya masih menghayati keheningan pagi sambil membelek buku, (kononnya seperti membaca padahal tengah berangan) agak terkejut. Mindaku masih memproses apa kena la si Isaac ni minta maaf dekat aku pepagi buta ni. sudah la baru sampai, beg pun tak letak atas kerusi lagi, alih-alih terus je datang kat aku, mintak maaf. Belum aku sempat memproses apa yang telah berlaku semalam, dia menyambung,

" tak pe kalau kau masih belum maafkan aku. aku bagi kau masa." Aku terlopong. Kawanku dah menyiku-nyiku aku. apa kes ni? tidur mimpi apa la malam tadi?

Lama juga aku termenung di meja aku. akhirnya baru la aku sedar. Rupa-rupanya aku merajuk dengan Isaac semalam. Sebab dia usik aku. lepas tu aku balik rumah tak tunggu dia. Aku ingat nak mengacah-ngacah dia. Tak sangka dia ingat aku betul-betul merajuk. Mesti dia pikirkan perkara tu semalaman. Kasihan pula kat dia. Dah la nak exam ni. dan akhirnya aku jumpa dia.

Dia sendirian di bangku kat luar kelas. Aku dekati dia dan sengaja aku labuhkan punggung di sebelahnya.

" sebetulnya, aku tak ingat pun apa yang berlaku semalam. Tapi since kau dah minta maaf , aku maafkan je la" selamba je muka aku time tu. Kawan-kawan dalam kelas dah terjenguk-jenguk.

Siap ada yang buat pengumuman

" woi, couple dah baik semula la" sengal betul budak-budak kelas aku ni. yang si Isaac ni pula boleh senyum je. Aku buat tak tahu. Dan kehidupan kitorang kembali seperti biasa. Junior seperti biasa la menjeling-jeling aku time sekolah dulu. Dah la aku skandal dengan ketua pengawas sekolah. Mana taknya. Biasa jugak la aku dengar diorang bisik-bisik yang aku tak sepadan dengan Isaac. Ya lah Isaac tu putih, kacukan cina lagi. Aku ni pulak gelap, pakai cermin mata pulak tu. Alahai nasib. Tapi bukan aku yang nak diskandalkan. Dah memang diorang yang nak skandalkan aku. apa aku nak buat? Terima je la seadanya. hehe

2 comments:

  1. Anonymous said...:

    Nama tajuk novel hazel ni mcm tajuk blog saya...terkezut gak tadi.

  1. huhu.. ye ke? sebenarnye bukan novel pon ni.. cume luahan rase yang disalah ertikan sebagai novel.. hhu
    ape2 hal.. sori...