Followers

The chronicles of me part 10

Wednesday, September 7, 2011
Sudah beberapa minggu aku tidak bersembang secara maya dengan Isaac. Ya, aku tahu dia sibuk. Emel-emel dariku juga tidak dibalas. Sudahnya aku tak lagi mengirimkan emel kepadanya apatah lagi menyapanya di ruangan sembang maya. Ah! Aku malas. Merajukkah aku dengan sikapnya? Tak. Aku tak merajuk. Aku cuma mahu memberikan ruang kepadanya.  Aku tak mahu dikatakan terhegeh-hegeh. Pathetic. Desperate. Kalau boleh aku tak mahu dipanggil dengan perkataan sedemikian rupa. Malu.
            Jadi aku teruskan kehidupan aku seperti biasa. Tanpa emel dari dia. Laman sosial Facebook kubuka. Banyak notification di facebook. Aku membuka satu persatu dan baru aku sedar yang semalam merupakan hari lahir salah seorang rakanku di universiti. Aku meneliti ruangan sembang. Ya, dia sedang online. Tanpa ragu-ragu jari-jemariku menaip.
            ‘Happy belated birthday, Jim.’
            Lantas aku membiarkan ruangan sembang itu sepi. Seketika kemudian bunyi beep kedengaran. Aku meneliti ruangan sembang tadi. Segaris senyuman terukir dibibir tatkala membacanya.
            ‘Dah berkurun baru nak ucap ke Alin?’
            Aku tersengih sendirian di hadapan komputer riba. Sebetulnya aku bukanlah rapat sangat dengan Jim. Tak pernah bercakap walaupun kami berselisih bahu. Tapi entahlah mengapa kini aku bersembang mesra dengannya di dalam ruangan sembang itu.
            ‘Semalam tak buka Facebook, tak perasan birthday kau. Sorry.’
            Memang aku jarang membuka facebook lantaran tuntutan kerja lain yang lebih penting. Jim membalas. Jawapannya membuatkan aku terlupa sebentar mengenai Isaac.
            ‘Kau memang Alin. Bukan ingat pun birthday aku. Apapun terima kasih sebab wish kat aku.’
            Aku tersengih. Lantas jari jemari yang tak berapa runcing ini menaip. Aku menekan butang enter.
            Since aku tua empat bulan dari kau, kau kena panggil aku kakak tau.’
            Balasan darinya membuatkan aku sedikit terkedu.
            Okay, dengan syarat kau panggil aku adik. Deal?’
            Aku tersenyum sendirian di situ. Jim dengan rasminya menjadi ‘adik’ aku. Entah bagaimana aku boleh beramah mesra dengannya sedangkan aku dan dia langsung tak pernah bertegur sapa.
*****
Seminggu aku pulang ke rumah untuk cuti Hari Raya Aidilfitri. Kini aku berada di kampus. Kelas akan berlangsung pada pukul 3 petang.  Sekarang jam sudah pun menunjukkan pukul 2.30 petang. Masih lagi awal. Aku mendaki tangga menuju ke bilik kuliah yang berada di aras 3. Patutlah aku semakin ramping, hari-hari aku melakukan senaman. Aku rasa tindakan pihak universiti ridak menyediakan lif adalah bagus kerana pelajar boleh bersenam sambil ke kuliah.
            Aku membetulkan beg sandang yang disandang di bahu kiri aku.  Ruangan koridor yang dipenuhi pelajar menyebabkan aku terpaksa bersesak untuk menuju ke bilik kuliah. Sedang aku asyik membetulkan beg sambil berjalan, Jim menegurku.
            “Selamat Hari Raya Alin.”
Mataku bulat memandang Jim. Sepanjang aku berada di kampus, inilah kali pertama Jim menegurku. Aku terkejut. Mataku memandang rakan Jim, iaitu Shamsul. Ternyata dia juga terkejut. Mungkin pelik dengan reaksiku, dia tersenyum.
“Selamat hari raya juga.”
Balas aku pendek. Dia  tersenyum. Kenapa pula kali ini, aku rasakan senyumannya begitu manis sekali.  Stop it, Alin! Jangan hendak buat drama cinta tepi koridor ini.
“Nak pergi kelas ke?”
Tanyanya bersahaja. Aku? Tak terfikir dia akan bertanyakan kepadaku. Kawan-kawan yang berjalan sekali denganku telah meninggalkan aku sendirian di situ. Mungkin mahu mencari tempat di dalam bilik kuliah.
“A’ah, kelas pukul 3. Okay pergi dulu.”
Aku tersenyum ke arahnya. Sempat aku melambaikan tangan ke arahnya. Dia membalas. Tak tidurkah aku malam nanti? Oh tidak. Okay, dia ‘adik’ aku sahaja.
“Bye.”
Aku berpaling ke belakang usai dia berbicara. Aku perasankan rambutnya yang terpacak. Ya, nampak sesuai dengannya, berbanding rambut ala-ala korea yang selebet di dahi.  Aku tersenyum. Pintu ke bilik kuliah aku tolak. Wajah kawan-kawanku aku tatap dengan senyuman yang tak lekang di bibir. Jatuh cintakah aku. Oh, sama sekali tidak.
*****
             

2 comments:

  1. hahaha..kirim salam kat jim ya..well, alinkan memang sesuai dgn jim kot...haha..masing-masing DL..