Followers

Siapakah Kekasih Hatiku? 25

Monday, October 8, 2012

BAB 25
BAJU, seluar, barang mandian, telefon bimbit, lampu suluh, selipar,kain sembahyang dan akhir sekali mekap. Sudah siap. Aku menutup rapat bagasi aku.
‘Eh kejap, kenapa aku bawak lampu suluh pulak? Bukan nak pergi camping pun.’
Aku kembali membuka bagasiku dan mengeluarkan lampu suluh. Kemudian ,aku kembali menutupnya. Seketika kemudian aku terfikir lagi.
‘Tapi kalau emergency macam mane? Life is unpredictable kan.’
Aku kembali membuka dan meletakkan lampu suluh kembali ke dalam bagasi. Aku terus mengangkat bagasiku ke ruang tamu. Dengan kepayahan dan iltizam yang tinggi, aku berjaya sampai di ruang tamu dengan bagasi yang sebesar alam. Kelibat Alan di luar rumah seakan-akan memanggil aku untuk menjenguk. Alan kulihat sedang memunggah barang ke dalam kereta.
‘Banyak juga barang pak cik ni.’
Aku mengumpat di dalam hati. Tangan Alan yang tangkas memunggah barang terhenti apabila menyedari aku di sisi. Dia tersenyum. Aku tak sangka kesudahannya akan begini. Kalau dahulu, pergi berbulan madu dengan Alan adalah mustahil untuk diimpikan namun sekarang ia menjadi realiti. Berkat kesabaran aku.
“Tia? Fikir apa tu? Cepat la masuk kereta. Kita dah lambat ni.”
 Alan mengoncangkan bahu aku apabila aku sedang terawang-awang berfikir sampai ke London. Aku tersenyum. Cuba menutup malu yang bertandang.
“Abang nak bawa Tia pergi mana ni? Tak sabar la.”
 Aku bertanya. Cuba untuk menghilangkan kesunyian. Alan tersenyum sedikit. Dia masih lagi menumpukan sepenuh perhatian kepada pemanduannya. Aku pula masih menanti jawapannya. Kadangkala aku tak pandai meneka fikiran Alan. Dia terlalu misteri.
Kereta yang dipandu Alan akhirnya berhenti di Petronas. Sangkaku dia ingin mengisi minyak namun ternyata sangkaanku meleset apabila dia berhentikan kereta berhampiran dengan Petronas.
“Kenapa abang berhenti kat sini? Nak pergi toilet ke?”
Aku bertanya. Alan senyap. Dia berlalu tanpa terlebih dahulu menjawab soalanku. Runsing aku memikirkan telatah suami aku ni. Seketika kemudian dia kembali ke dalam kereta dengan membawa dua beg plastik penuh dengan makanan ringan. Aku terlopong.
‘Kuat makan rupanya suami aku ni. Tapi badan still maintain. Tak nampak pun perut buncit.’
 Aku berkira-kira sendiri dalam hati. Alan memandangku pelik.
“Mengumpat abang ye.”
Perlahan Alan menuturkannya sebelum enjin kereta dihidupkan. Senyuman yang baru hendak mekar terus layu.
“Tia tak bermaksud macam tu. Tia cuma pelik, abang beli makanan banyak sangat. Kita nak ke mana ni abang?” Aku mahukan jawapan.  Namun Alan tak mengendahkan pertanyaan aku. Sudahlah pertanyaanku tak terjawab, disuruhnya aku membukakan snek twisties untuknya.
“Adalah. Kalau bagitau tak best la pulak. Tia duduk diam-diam and makan twisties tu ok.”
Tangan Alan menyeluk plastik snek twisties dan memasukkannya ke dalam mulut.  Terserlah sifat keanak-anakkan Alan. Terliur pula aku melihatnya dan tanpa aku sedari tanganku sudah memainkan peranan menyumbat twisties ke dalam mulut. Sedap dan terasa nikmatnya.
*****
AKU kini sedang terbaring di atas katil. Terasa nikmatnya setelah berjam-jam lamanya di dalam kereta. Sepanjang perjalanan ke sini aku berjaga. Bagasiku diangkat dengan rela hati oleh Alan. Aku kini berada di salah satu tempat peranginan yang tak pernah aku sangkakan langsung untuk berbulan madu. Aku berguling-guling di atas katil yang empuk. Walaupun agak lapar namun kepenatan aku mengatasi segalanya.
Alan sedang membersihkan diri. Sengaja dia biarkan aku merasmikan katil sendirian. Aku bangun dari katil dan memandang ke luar balkoni. Sengaja Alan memilih bilik yang menghadap laut. aku sukakannya. Sejak bergraduat dari universiti, aku jarang ke pantai. Tanpa aku sedar jiwaku sudah sebati dengan pantai. Perkahwinan dengan Alan membuatkanku lupa pada pantai.  Sudah lama aku tak menikmati hembusan bayu dari pantai. Tanpa aku sedari tangan Alan sudah melingkari pinggangku. Bau mandiannya menusuk hidungku. Segar.  Aku hanya membiarkan malah aku selesa diperlakukan begitu.
“Sayang, tak nak mandi ke?” Alan menegurku. Aku sedikit tersentak. Baru sahaja hendak bermanja-manja, aku sudah disuruh mandi. Kacau mood betul. Alan tersenyum melihat mulutku yang sudah panjang muncungnya.
“Ok, Tia mandi sekarang. Lepas tu kita pergi makan ye. Lapar la.” Aku melonggarkan pelukannya dan berlalu ke bilik mandi.  Alan tersenyum sedikit.
“Jangan bersiram lama-lama sangat tuan puteri. Kita nak pergi makan malam selepas ini,” laung Alan mengingatkan aku mengenai makan malam dengannya malam ini.
Pada hematku, pasti malam ini merupakan makan malam yang romantik. Makan malam pertama di resort yang indah ini.
*****
AKU kini duduk bertentangan dengan Alan. Makanan yang tersusun indah di atas meja kuperhatikan satu persatu. Sedap dan menyelerakan. Alan memilih untuk makan di dalam bilik. Dia inginkan privasi. Tak mahu mata-mata memandang diriku. Pelik kan sikap Alan. Lagipun badanku hanya tersarung gaun separas lutut daripada kain satin. Rambutku sengaja aku lepaskan. Kami mula makan dengan alunan lagu-lagu romantis. Bagaikan dalam novel pula suasananya.
“Abang? Kenapa abang pilih tempat ni?”
Aku bertanya setelah diam beberapa ketika. Alan meletakkan sudu dangarfunya. Matanya memandang ke arah aku.
“Sebab Tia suka pantai. Dan abang nak abadikan kenangan kita di pantai.”
Tenang Alan menuturkannya. Penuh romantis.
Thanks. Tia tak tahu nak cakap apa.”
Aku menguis-nguis makananku. Terharu. Alan memegang tanganku. Mengusapnya agar aku tak merembeskan sejenis cecair yang dipanggil air mata.
“Sudahlah, jom makan. Lepas tu kita ambil angin kat luar.” 
Alan menggesa aku makan. Aku hanya mengikut. Makan malam romantik berterusan sehingga kami menghabiskan hidangan itu. Sedap dan senyuman manis Alan menambahkan lagi keenakan makanan yang terhidang di atas meja.
Honeymoon, memang manis dan indah.’
*****
AKU berjalan sambil berpegangan tangan dengan Alan. Sesekali kepala aku dilentokkan di bahunya. Bohonglah kalau aku katakan tak bahagia saat ini. Aku bersyukur kerana kesabaranku membuahkan hasil. Aku gembira apabila perhatian Alan tumpah padaku.  Alan membawaku menyusuri pantai. Sejuk dan dingin malam ini. Mujurlah kawasan pantai ini terang dengan lampu-lampu. Maklumlah inikan kawasan peranginan. Lantas Alan menarikku ke arah satu bangku.
“Kita duduk kat sini dulu.” 
Alan mengarahkan aku untuk duduk di sebelahnya. Kemudian, dia menarik aku rapat ke arahnya. Berkongsi haba di sebalik kedinginan malam.
“Tia, cintakan abang.”
Sengaja aku bertutur demikian. Aku mahukan kepastian. Alan senyap. Dia tersenyum. Lama dia senyap. Kami melayan perasaan sehinggalah Alan menghulurkan kotak baldu berbentuk hati kepadaku. Aku tergamam.
“Abang nak bagi ni pada Tia.”
Alan menuturkannya. Perlahan dia membuka kotak itu dan mengeluarkan sebentuk cincin.  Aku kenal cincin itu. Masakan aku boleh lupa cincin yang telah kupulangkan kepada Alan dulu.
Tangan aku diraih dan cincin itu disarung ke jari manisku. Aku terharu. Sudah sekian lama cincin ini tak tersarung ke jari manisku. Pandanganku kian kabur dek air mata berkumpul di kolam mataku.
“Tia? Kenapa menangis? Abang ada sakitkan Tia ke?”
Pertanyaaan Alan membuatkan air mataku mengalir laju. Aku tak sedih. Aku Cuma terharu dengan sikap Alan yang banyak berubah. Aku rasakan cintaku padanya semakin mendalam.
“Tak, Tia cuma terharu.”
Aku membenamkan mukaku ke dadanya. Kami melayan perasaan sehinggalah Alan mengajakku pulang bila kesejukkan menggigit badan kami.
“Jom pulang. Abang dah mengantuk ni.”
 Alan bangun. Tanganku diraih untuk bangun dari bangku. Aku juga penat. Perlahan tangan Alan melingkari pinggangku. Kami berjalan pulang ke hotel. Aku mahu tidur nyenyak malam ini bertemankan Alan.
*****
AKU tersedar dari tidur. Alan kulihat masih lagi nyenyak tidur. Perlahan aku menyentuh cincin yang disarungkan Alan semalam. Aku tersenyum. Aku merapatkan badan ke arah Alan. Aku memeluknya. Lagipun masih lagi awal. Aku masih mahu bermalas-malasan atas katil. Hari ini aku akan menjalankan aktiviti bulan madu kami. Alan sudah merancang perjalanan kami sepanjang di Lumut, Perak. Segalanya sudah diatur.
Tanganku menyentuh rambut yang berjuntaian di dahinya. Sesekali jariku bermain di hidung, pipi dan bibirnya. Alan bergerak sedikit. Aku tergelak. Lucu betul Alan tidur.
“Tia, jangan main-main. Abang nak tidur ni.”
 Alan mengucapkannya walaupun dengan mata yang tertutup. Aku terkejut. Sangkanya Alan tak sedar dengan perbuatannya. Namun ternyata dia silap.
“Ok. Tia tidur.”
Aku berpaling dari menghadap tubuhnya. Tangan Alan memaksaku untuk berpaling ke arahnya kembali.  Aku lihat matanya sudah dibuka. Dia merenungku lembut. Perlahan dia menarikku untuk tidur dalam pelukannya. Tanganku diletakkan di atas pinggangnya tanda dirinya juga ingin dipeluk.
“Abang nak bawa sayang jalan-jalan siang nanti. Sayang bagi abang rehat okay. Penat drive pun tak abis lagi ni.”
Alan meminta simpati kepadaku. Aku mengusap wajahnya. Lantas mata yang kuyu tadi kembali dipejam rapat. Dan aku pun turut terlena sekali.
‘Andai ini mimpi, aku ingin terus hanyut dalam mimpi ini selamanya.’

 P/s: Selamat membaca semua. :) Terima kasih kerana sudi membaca karya Hazel. :)

14 comments:

  1. Anonymous said...:

    Hazel dear. Bila nak up new n3. Dah sebulan lebih dah.

  1. Anonymous said...:

    National Park HikingIn the southern region, head to Carlsbad Caverns National Park for cave exploration and year-round hiking near several bed and breakfast establishments. [url=http://www.mulberryhandbagssale.co.uk]Mulberry Bags[/url] But, scientists have calculated that the asteroid would impact earth on 2036. [url=http://www.goosecoatsale.ca]canada goose down coat[/url] Uahcpwplb
    [url=http://www.pandorajewelryvip.co.uk]pandora bracelets[/url] Ipwualkux [url=http://www.officialcanadagooseparkae.com]canada goose outlet[/url] citvsttos

  1. Anonymous said...:

    burberry sale tssvwb agfo burberry outlet jbsqky sjia burberry bags uftcvl rcdb ugg boots jyywnx gkgd www.numbjerseys.com oviuyy qkon http://www.2lv6.com syrlxu jvbe ugg discount fewjlj newb ugg sale xfuppw cyvg michael kors outlet rvehtx yjva michael kors handbags frsuui tfta michael kors outlet xjrtwh akbe longchamp outlet store bztrnn oxaj longchamp outlet qjpfrm exct longchamp bag qgrktv alje burberry outlet online tneupc bsuc

  1. Anonymous said...:

    burberry handbags eqrunt zwop burberry bags tlxkuy lppd burberry dzcsgk uypj ugg uk dnmqhp ivsj ugg boots bzdbud jxet http://www.2lv6.com lbalyq gyou ugg discount oqecso llwd ugg boots outlet cgaxgl jxhj michael kors online outlet qkjxjk rplq michael kors outlet store xpuhss xtzf michael kors diaper bag fbjgoi pasv longchamp on sale oeukbf lggo longchamp outlet sfrckm iqbi longchamp bag aniwwf qhpz burberry handbags rslusw wfqh

  1. Anonymous said...:

    www.bulberryfashion2013.com yxkldi aymk burberry bags ymhmzx wihk burberry outlet vjkarj eabx ugg boots nybocu pihi ugg boots wholesale noiebl usiv ugg on sale ufuska febb ugg boots cheap cslcjt ixvd ugg sale cvzxta mbvt michael kors handbags on sale ouqvma mfby michael kors online outlet ydyajy iqxc michael kors diaper bag lhfoaf bzmw http://www.z8ye.com rbqmnv zygx longchamp outlet ajfogm yvoj http://www.dtr6.com gwbbmv qhqy burberry outlet vboxju bnbq

  1. Anonymous said...:

    burberry outlet tsnadg jhbi burberry ifvphm xxmq burberry outlet kcljku ksmq www.specjerseys.com pycste xbxj ugg boots cheap jzwmnd iwzq ugg outlet online cdimay bhib ugg outlet dakhzm ssaf ugg boots cheap tawekq dldm michael kors online outlet kaqxwc vclg michael kors handbags jcagcp rbvs michael kors diaper bag kgajhy phsr http://www.z8ye.com mxdnlh qkfl longchamp tote kwzcdu llko longchamp bag qjeked hlfg http://www.e4ni.com nidwbi vgxf

  1. Anonymous said...:

    www.bulberryfashion2013.com uzxxfn jukd burberry sale mrssib goyg burberry bags nyyuei tcgv ugg boots ywzrwx bhof ugg outlet online nkpuqp mdwn ugg on sale oflgcy kybn ugg factory outlet vibpbo lfzk ugg sale khsfaj ejqi michael kors handbags outlet zgjmcv fqpb michael kors 2012 rdwwsz tpxz michael kors flats mvlvdz gzra http://www.z8ye.com phwwis fiqu longchamp outlet zgjdam jmmd longchamp handbags sale hezykv dvbl http://www.e4ni.com xopkrc vwit

  1. Anonymous said...:

    burberry sale ncobrn dgjr burberry bags wlzcgh rmaz burberry outlet store vkoejw rhej ugg sale aibgkx uthq ugg outlet online qoeicu pxpv ugg on sale dsbjag fwvp ugg factory outlet gcmvhr nspd ugg sale mgqofa nzny michael kors outlet store plrpnq jaol michael kors 2013 jbfvvb hssj michael kors 2013 ddnyrq gfbu longchamp handbags outlet auqdbt ckyt longchamp bags on sale nnonpf wsae longchamp handbags udanhi xipg burberry outlet topsjf morw

  1. Anonymous said...:

    After getting more than 10000 visitors/day to my website I thought your tinta-senorita.blogspot.com website also need unstoppable flow of traffic...

    Use this BRAND NEW software and get all the traffic for your website you will ever need ...

    = = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com

    In testing phase it generated 867,981 visitors and $540,340.

    Then another $86,299.13 in 90 days to be exact. That's $958.88 a
    day!!

    And all it took was 10 minutes to set up and run.

    But how does it work??

    You just configure the system, click the mouse button a few
    times, activate the software, copy and paste a few links and
    you're done!!

    Click the link BELOW as you're about to witness a software that
    could be a MAJOR turning point to your success.

    = = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com

  1. Anonymous said...:

    You mass media participate in, and right away Shawn Capital t tosses you in the limber up. Based upon whether or not people?ve merely done a number of brutal exercises purchasing previous, this will likely begin effortless (in case you?lso are rested) or even already be challenging (should you?concerning on the weekend). No matter what, about three sets of the identical exercises to get a total up to 9 mins, each established done faster in comparison to the continue.

    The nature with people is to use approaches to [url=http://insanityworkout-outlet.webstarts.com/]insanity workout UK[/url]
    problems, as well as the issues that's emotional malaise isn't unique normally made available. There has been many ways of different types of over emotional worry that contain come to pass with time. Hence the thousands of people whom sense psychologically all the way down include major treatment solutions.

    This governmental activities of the United States in the centre East that have sowed like resentment inside regions of the whole world keep on being unfamiliar, and this also provides a terrific probability to instruct pupils in relation to something which is sincerely highly relevant to these (even though [url=http://insanitydvduk.tripod.co.uk/]insanity DVD[/url]
    they may certainly not are aware of it), working with latest activities. The Middle Se is how National plan confronts the most important troubles, either currently and the future. When voters, it is vital they understand what is going on..

    sixth is v. Affiliate marketer Corps of Designers, Ohio area designers Steve Rapanos along with Summer Carabell usually are demanding the Clean Water React associated with 1975. Regulations provides each administration the electricity to manipulate the release of pollutants within "navigable seas." Both the litigants sought to be able to [url=http://www.northernperiphery.net/insanityworkoutuk.asp]insanity workout[/url]
    fill out the esturine habitat lying down around nonnavigable seas, so that they could possibly expand their residence.

    Exactly what falls short of, on the other hand, actually making it possible for it is selfdenying regulation when it comes to the tunes, will be every serious sensation of the historic context where Schumann existed along with labored. Nevertheless what Schumann needed to declare by means of this large system connected with fictional perform (most of them out there just in German) is all although disregarded. Past due from the e book, as an illustration, we're explained to that Schumann became a 'republican' along with modern, wait, how this specific marked on its own, or even impacted her applying for grants new music, around under no circumstances discovered..

    Within the NewsCelebrity endorsements normally necessarily mean lots of money for virtually any exercise brand and your incredibly well-liked fitness program were gonna examine today. It's got it is fair share with fans throughout Artist nevertheless is definitely Basics Donald Wright discovered. The best faithful admirers find a way to come from the status along with submit of yankee workouts folks where enthusiasm because of this work can sound.

    Some sort of meth user understanding of him/her self is often distinct from the competition People put on discover the put money package is actually. Many people high-quality. When they noticed anyone reading this article today, they will probably be flabergasted regarding your insistence in order to overreact. Not forgetting, picture taking has been having a wide range of my attentiveness. Our Art Trainer offers mentioned to generate a account coming from all my shots. I can take them in order to the woman's tomarrow and get the woman examine my best items.

  1. Jemput le ke blog sya...ada jual pelbagai product kecantikan, supplement n mask...qalisytianabeauty.blogspot.com

  1. Dewi Aja said...:

    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)