Followers

The chronicles of me part 3

Thursday, November 11, 2010

Bercakap pasal skandal-skandal yang tak habis mengekori diriku ke mana jua ni, aku naik pelik. Iyalah. Nak kata aku ini spesis cantik bak ratu cantik, tak jugak. Nak kata aku menawan pun tak jugak, lantas apa yang membuatkan diri ini seringkali dikaitkan dengan skandal-skandal yang ada? Ish ish ish, pelik pelik. Perkara yang mengenai skandal ini terus mengekori aku sehinggalah aku berada di salah sebuah matrikulasi di dalam Malaysia ini. semuanya bermula apabila kelas matematik yang dikendalikan pada pukul 12.00 tengah hari dan berakhir pada 1 petang.

Aku dan Nabilah berpusu-pusu ke kafe yang berdekatan. Almaklumlah, lunch hour. Dah la waktu puncak. Ramai pelajar yang berpusu-pusu ke kafe untuk mengisi tong kosong yang ada dalam badan mereka. Aku juga tak terkecuali. Sedang aku asyik mengambil nasi, dushh.. aku terlanggar seorang lelaki ni.

' aiseh man, macam mane la aku boleh langgar mamat ni? hope dia tak marah.' Aku dah takut-takut ni. mujurlah nasi tak tumpah kena baju dia. Kalau tak sah-sah aku buat drama bersiri kat kafe pada tengah hari yang panas ni.

" sorry, tak sengaja." aku menuturkan tanpa memandang ke arah tuan punya badan. Bukan apa, aku takut la, dia marah aku. tak pun perli aku. tapi kan bila dia berpaling ke arah aku, aku terpana. Wajah dia bolehlah aku katakan comel tahap dewa. Err comel okey bukan kacak. Aku punya hati, apa lagi main lagu dangdut. Haha

"sorry." Perlahan saje aku sebut sambil takut-takut hendak memandang ke arah muka lelaki itu. sesaat kemudian, tanpa kata-kata dia kembali memandang ke hadapan. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Aku sedikit lega. Kawanku Nabilah tersengih-sengih melihat aku membuat drama pendek di kafe.

Dan bermula hari itu, selalu aku terserempak dengannya. Kafe, mesin ATM, koperasi, perpustakaan dan juga gelanggang tenis. Mengapakah dia menghantui diriku ini. dan setiap kali aku terserempak dengannya, dia pasti tersenyum. Aku pula? Malu-malu la. Kawanku, si Nabilah tu, bukan main lagi. Tersengih-sengih mengalahkan aku. tapikan seronok juga, perasaan ni. hish gatal pulak kan. Bukan apa. Tak semua lelaki comel macam dia perasan aku yang biasa ni. lelaki kan, kalau perempuan tak cantik, mana la nak perasan. Huhu.. aura belum cukup kuat untuk menarik lelaki untuk memandang. Tapi lainlah kalau pakai seksi tahap gaban. Itu memang cari market dan cari dosa. Haha.

Dan setahun aku di matrikulasi terisi dengan kehadiran si dia. Ye la. Skandal aku tu. Aku pun tak faham maksud skandal yang sebenar-benarnya. Tapi dia lelaki pertama yang buat jiwaku terusik. Tapi aku tahu, perasaan itu tak lama. Akan hilang ditelan masa. Mengingati dia sebagai orang pertama yang pernah mencuit hatiku, aku nak tergelak pun ada. Muka macam tu pun aku suka. Huhu.. yang penting aku baru tahu yang cinta itu mengaburi segala yang buruk. Yang nampak hanya keindahan semata.

3 comments:

  1. Anonymous said...:

    salam kak...best cite ni...
    smbg lg kak..
    nape chat x leh nak atar msj ye..

  1. wasalam. terima kasih kerana sudi bace,

    chat takleh hantar mesej ek..? hurm.. nanti la hazel betulkan.. (^_^)ngeee..

  1. This comment has been removed by the author.