Followers

Miskinkah cinta itu? Part 4

Sunday, July 3, 2011
*****
Aku melihat wajah Izwan agak keruh selepas abah dan emak pulang. Aku tak pasti mengapa. Mungkinkah kata-kata emak atau abah telah menyinggung perasaannya. Aku mengusap belakang Izwan. Dia berpaling ke arahku.
“Abang okay ke ni?”
Aku tak tahu hendak menuturkan apa kala itu. Izwan sekadar tersenyum tawar. Dia kemudiannya berbaring. Saat ini, aku tak tahu apa yang bermain di fikirannya. Adakah dia sedih? Geram? Tercabar? Aku tak pasti apakah perasaannya ketika ini.
“Intan, abang minta maaf kalau Intan rasa susah hati sekarang ni. Abang tak bermaksud nak buat Intan risau.”
Izwan memeluk erat tubuhku. Aku hanya membiarkan.
“Abang tak pernah buat Intan susah hati. Intan bahagia dengan abang. Sama ada abang miskin atau kaya. Susah atau senang. Intan akan tetap berada di sisi abang.”
Usai aku menuturkannya, Izwan mengeratkan pelukan. Aku sedar ada yang tak kena dengan Izwan. Namun apakah itu? Dalam hati aku sering tertanya-tanya, adakah emak yang menjadi puncanya? Namun persoalan itu hanya aku biarkan di minda. Ya, baru ulang tahun pertama perkahwinan, aku sudah diuji dengan dugaan dalam alam rumah tangga.
Jika benar emak puncanya, aku takkan beralah. Sudah cukup apa yang emak lakukan terhadapku dulu. Emak tak boleh mengawal hidupku lagi. Aku akan bahagia jika aku ingin bahagia. Bukan kerana emak. Aku sudah penat mengikut telunjuk emak. Sudah sampai masa aku pertahankan perkahwinan ini.
*****
Hujung minggu itu, Khairul dan Elin datang menjengah aku dan Izwan. Aku sebenarnya sudah menganggap Khairul sebagai adik ipar. Perasaan cinta itu, sudah lama terkubur saat aku menjadi isteri Izwan yang sah. Dari sudut pandangan mata Elin, aku yakin Elin sudah mengetahui segalanya mengenai hubungan aku dengan Khairul.
“Kak, Elin nak tanya sedikit boleh tak?”
Aku hanya menganggukkan kepala. Tanganku lincah mengupas buah epal untuk dijadikan pemanis mulut selepas makan. Elin memeluk tubuh. Perutnya sedikit memboyot. Lima bulan mungkin usia kandungannya. Aku sendiri tak pasti.
“Kak, masih ada perasaan lagi ke pada abang khairul?”
Satu soalan yang sudah aku jangkakan untuk ditanya oleh Elin. Jadi betullah Elin sudah mengetahui hubungan silam antara aku dengan Khairul.
“Kakak dah buang semua perasaan tu, selepas Abang izwan kahwin dengan kakak. Sekarang ni, akak anggap Khairul tu sebagai adik ipar je. Suami Elin.”
Elin senyap. Jawapan yang aku berikan tak mampu memuaskan hatinya. Ragu-ragu mungkin. Aku sendiri tak pasti mengapa. Elin memandangku sekilas. Kemudian dia menatang dulang yang berisi teko dan cawan ke ruang tamu. Aku pula menatang dulang yang berisi buah epal yang sudah siap dipotong dan dikupas.
*****
“Abang rasa, emak tak sukakan abang la.”
Izwan memulakan bicara. Aku sedikit tersentak dengan  kenyataan yang dikeluarkan oleh Izwan itu. Tak sangka Izwan juga merasakan sikap emak yang kukira agak melampau itu. Aku senyap. Malas untuk mengiyakan apa yang difikirkan Izwan.
“Perasaan abang sahaja mungkin. Bukan abang tak tahu mak memang cerewet sejak dulu lagi.”
Aku cuba tidak mengiyakan. Risau nanti hubungan emak dengan Izwan bertambah buruk. Aku cuba menenangkan Izwan dengan memberikan urutan di bahunya. Biar Izwan tidak terlalu memikirkan hal emak. Mungkin status aku sebagai anak terbuang menyeret Izwan untuk sama-sama merasakan bahangnya.
“Hurm, sebenarnya, banyak perkara yang abang tak tahu mengenai diri Intan.”
Aku memulakan bicara. Aku rasa sudah sampai masanya Izwan mengetahui mengapa aku tak dilayan sebaik Elin oleh emak. Izwan patut tahu. Izwan sudah membetulkan duduknya di atas sofa empuk di ruang tamu.
            “Sebenarnya, Intan cuma anak tiri emak saja.”
             Aku menarik nafas sedalamnya. Izwan memberikan perhatian sepenuhnya kepadaku.  Aku kembali menyambung cerita. Izwan menggenggam erat jari jemariku.
            “Dulu sebelum berkahwin dengan emak, arwah nenek paksa abah untuk berkahwin dengan  gadis pilihan dia. Gadis itu adalah mama Intan. Tapi abah tak sukakan mama, jadi lepas setahun dia berkahwin dengan mama, abah berkahwin dengan emak.”
            Tiba-tiba perasaan sebak menyelubungi diriku. Aku mahu meneruskan namun suaraku seakan tak terkeluar dari tekakku. Izwan mengusap belakangku untuk menenangkanku.
            “Shh… Kalau sedih sangat jangan cerita. Abang tak mahu sayang sedih.”
            Aku memandang ke arah wajah Izwan. Perlahan aku mengusap wajahnya.
            “Tak… Intan nak ceritakan juga kat abang. Biar abang faham situasi Intan sebenarnya. Intan nak abang kenali Intan sepenuhnya.”
            Aku tekad dengan keputusanku. Izwan perlu tahu siapa aku dalam keluarga itu. Aku kembali menyambung cerita yang terhenti dek rasa sebak yang singgah di hati seketika.
            “Sewaktu Intan berusia tujuh tahun, mama meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya. Mulanya abah ingin meletakkan Intan di rumah anak yatim tapi sebahagian harta nenek akan diwakafkan kalau abah berbuat demikian.  Jadi abah tak jadi hantar Intan kat sana.”
            Air mata sudah mengalir ke pipi. Tangan kasar Izwan sedia menyapu setiap titis air mata yang jatuh di pipiku. Aku ditarik ke dalam pelukannya. Tanpa sepatah perkataan dikeluarkan dari mulut Izwan. Namun, itu sudah cukup menenangkan perasaan aku yang sedang bersedih.
*****
            Aku meneruskan kerja-kerja rumah seperti biasa. Selepas aku mengetahui status sebenar Izwan, aku langsung tak dibenarkan bekerja. Kata Izwan, dia mahu aku jadi surirumah dan menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Manja. Dia tak mahu berkongsi aku dengan kerja aku. Ah, betapa cemburunya dia dengan kerjaku yang tak seberapa itu. Perabot yang sedikit berhabuk aku lap dengan kain. Kerja-kerjaku tergendala sebentar apabila kedengaran ketukan bertalu-talu di pintu.
“Eh, siapa  pula yang datang tengah hari buta ni?”
Aku terus menuju ke muka pintu. Tudung sarung sempat kucapai sebelum aku menuju ke muka pintu. Usai membetulkan pakaian dan tudung, perlahan-lahan aku membuka pintu.  Wajah emak dan Elin tersembul di muka pintu sebaik sahaja pintu rumahku dikuak. Aku sedikit terkejut namun tanganku segera menyalami emak dan Elin.
Emak menonong masuk ke dalam rumahku. Elin hanya membuntuti langkah emak. Elin memang anak emak. Emak segera mengambil tempat di sofa empuk yang terletak di ruang tamu rumah. Aku menutup pintu rumah. Emak dan Elin aku tinggalkan sebentar di ruang tamu. Aku ke dapur  untuk menyediakan air minuman buat emak dan Elin. Pasti mereka rasa dahaga.
“Emak tak cakap dulu nak datang. Kalau tak boleh kakak sediakan apa yang patut.”
Aku bersuara setelah menghidangkan the panas di atas meja kopi di ruang tamu rumah. Emak sedang mengipas-ngipas badannya dengan kipas yang entah dari mana. Mungkin kipas hak milik sendirian. Gaya emak kala ini tak ubah seperti watak dalam filem P.Ramlee iaitu watak ibu mertuaku.  
“Kenapa la panas benar rumah kakak ni? Rumah dah cantik tapi hurm… kipas tak boleh berfungsi pula. Atau rumah ni banyak dosa sebab tu panas.”
Aku diam. Kata-kata emak memang melampau. Sudahnya aku membuka kipas yang memang sengaja aku tutup kerana aku dalam proses mengemas rumah tadi. Aku tak mahu habuk berterbangan serata rumah. Jadi aku mengambil inisiatif dengan menutup kipas bagi mengelakkan habuk berterbangan.
Emak menyisip teh panas yang sudah aku siapkan di atas meja. Aku melihat wajah Elin yang agak suram. Perutnya sudah memboyot berbanding kali terakhir aku ketemu dengannya. Aku tertanya-tanya tujuan emak bertandang di rumahku ini. Kalau sebelum ini, emak memang payah benar hendak bertandang ke rumah, namun sekarang emak rajin bertandang sehinggakan aku tak selesa.
Jika emak datang sekadar untuk bermalam dan melawat, aku tak kisah. Namun setiap kali emak singgah ke rumahku, ada yang dikomennya dan tiap kali dia berkata-kata, pasti ada yang menusuk ke dalam hati aku dan juga Izwan. Apakah yang emak mahukan dariku? Adakah emak tak mahu aku hidup bahagia? Setakat ini, emak memang tak tahu Izwan memang anak Datuk. Sangka emak, Izwan mencari kerja lain yang lebih baik dari dulu.
“Hah, laki kakak mana?”
Aku memandang emak. Perlahan aku tersenyum.
“ Abang Izwan pergi keluar jumpa kawan sekejap. Lepas ni balik la tu. Kenapa emak tanya?”
Emak mencebik. Aku tersenyum. Aku dapat rasakan emak cuba mengapi-apikan aku dengan Izwan. Mungkin emak mahu aku menjadi janda.
“Kakak  percaya ke Izwan tu pergi jumpa kawan dia? Entah-entah dia pergi jumpa sugar mummy dia? Tah-tah duit yang dia guna tanggung kakak sekarang ni, guna duit sugar mummy dia.”
Cawan yang baru aku pegang hampir terlepas dari peganganku. Apakah motif emak dengan menuturkan sedemikian rupa? Sugar mummy? Aku seakan tak percaya dengan apa yang emak tuturkan. Aku kenal Izwan, tak mungkin diaa berbuat demikian kepadaku.
“Emak ni, tak baik tuduh abang Izwan macam tu. Tak pasal-pasal emak dapat dosa kering tau.”
Aku berseloroh. Senyuman yang aku zahirkan di mata emak ternyata membuatkan emak sedikit tak puas hati. Lantas sampul surat coklat dikeluarkan dari tas tangan mahal emak diberikan kepadaku. Aku terpinga-pinga.  Apakah ini?
*****
Preview next entri…
“Sayang, kenapa gelak sorang-sorang ni?”
Mungkin Izwan pelik dengan tingkahku. Aku menyuakan gambar yang emak berikan kepadaku semalam. Perlahan Izwan mengambilnya. Gambar-gambar itu ditilik dengan serius dan kemudian Izwan turut menyambung tawa. Tawanya dan tawaku bersatu sehinnga membingitkan ruang rumah kami.
“Emak sayang ni pakai private investigator mana ni? Tak pandai langsung nak siasat.”

3 comments:

  1. best!sambung lagi!baru tau yg intan tu anak tiri mak dia...kesian jugak dkt intan...

  1. hurm.. nak buat macam mane.. bukan semua mak tiri baik macam zatia.. hhaa.. eh cerita SKH la pulak.. haha

  1. Anonymous said...:

    ha..ha..ha..sugar mummy tu mesti mak Izwan sendiri ....betul tak...???