Followers

Miskinkah Cinta Itu? Part 2

Saturday, June 18, 2011

Aku menapak ke sebuah rumah teres kos rendah. Izwan membawa aku ke rumahnya. Rumah kami. Rumah aku yang baru. Aku memandang Izwan sekilas. Dia lelaki yang baik. Dan di sini aku tanamkan tekad dalam hati untuk menjadi isteri yang baik buatnya. Aku padamkan semua kisah antara aku dan Khairul. Aku mahukan kisah cinta kami. Antara aku dan Izwan.

" Masuklah. Abang minta maaf kalau rumah abang ni tak secantik rumah sayang."

Tulus bicaranya semakin membuatkan aku jatuh hati. Aku tak memandang harta. Aku tak memandang rupa. Aku hanya perlukan seorang suami yang baik dan beriman yang sudi menemani aku sepanjang hayat dalam hidupku ini.

" Abang, rumah abang ni dah cukup untuk Intan.Intan dah tak nak apa-apa lagi. Intan nak mulakan hidup baru dengan abang."

Aku menjawab seikhlas hatiku. Ya, aku tahu cinta boleh dipupuk. Aku menerima diri dia seadanya. Aku melangkah masuk ke dalam rumah. Masih daif keadaan dalam rumahnya. Bahagian ruang tamu hanya terisi dengan sebuah televisyen Panasonic versi lapan puluhan. Lantai rumah hanya dialas dengan tikar getah berwarna coklat.

Aku memasuki ke dalam kamar tidur kami. Hanya ada tilam yang bersaiz queen yang dihamparkan di atas lantai. Sebuah almari kain diletakkan di sudut bilik kecil itu. Aku memerhatikan langsir. Tiada. Tingkap hanya ditutup dengan beberapa helai kain pelikat dan surat khabar lama. Aku meletakkan bagasiku di dalam bilik.

Kakiku melangkah menuju ke dapur. Hanya ada pinggan mangkuk plastik dan beberapa bekas yang diisi dengan garam, gula dan milo. Aku memandang peti ais . Perlahan aku buka peti ais. Kosong. Tiada isi. Aku tersenyum

' Tabahkan hatimu. Dia lelaki yang kaya budi pekerti. Abang, Intan akan jadikan rumah ini sebagai rumah Intan. Kita bina mahligai dalam rumah kecil ini.'

*****

    Izwan sudah keluar dari bilik mandi. Aku memandangnya. Ruang tamu rumah sudah kukemas agar tampak lebih menarik. Ada beberapa barang yang aku bawa dari rumah sewa aku gunakan untuk menghias rumah ini. Meja lipat Jepun yang biasa aku gunakan di rumah sewa dulu, aku bawa untuk menghiasi rumah baruku yang nampak kosong. Kaktus kecil yang aku tanam, aku susun di atas meja. Biarlah rumah itu berseri dengan kehadiran perabot yang tak seberapa itu.

    " Cantik."

    Satu sahaja perkataan yang terluah dibibir Izwan. Lantas dia menghadiahkan pelukan kepadaku. Perasaanku kala ini sukar ditafsirkan. Dan aku pasti perasaan ini adalah bahagia. Aku menarik tangan Izwan menuju ke dapur. Beberapa pinggan mangkuk berserta periuk nasi sudah pun terletak elok di dapur.

    Pintu peti ais yang kosong aku lekatkan dengan beberapa nota-nota cinta buat suamiku. Beberapa badge magnetik aku lekatkan di pintu peti ais. Aku mahu berikan perasaan yang hangat di sini.

    " Kita bina keluarga kita di sini okay."

    Aku tersenyum usai menuturkan kata-kata itu. Entah saat itu, aku pasti bayangan Khairul berlalu pergi dari hidupku.

*****

    Hujung minggu itu emak dan abah ingin melawat ke rumahku. Izwan memberikan alamat rumah kami dan cara-cara untuk sampai ke sini. Aku cuba menyediakan tempat untuk mereka bermalam. Tilam, selimut dan bantal. Mujurlah rumah kami mempunyai tiga bilik tidur. Jadi senang sahaja aku susun tilam dan bantal di bilik kosong itu.

    Aku menyediakan hidangan makan tengah hari. Pasti emak dan abah ingin makan apabila sampai nanti. Izwan turut membantuku. Aku bersyukur dia sentiasa ringan tangan membantuku di dapur. Deruman enjin kereta di luar rumah membantutkan kerja-kerja yang sedang aku lakukan. Aku menjengah ke luar. Kelihatan Izwan sedang menyambut emak dan abah masuk ke rumah.Dan aku berlari masuk ke bilik mencari tudung sarung apabila kelibat Khairul dan Elin turut melangkah ke dalam rumah kami.

    Izwan menepuk belakang badanku. Aku tersenyum. Aku bahagia kini dengannya. Emak dan abah melangkah masuk ke dalam rumah. Aku bersalaman dengan mereka. Wajah emak seakan tidak puas hati dengan kondisi rumah kami.

    " Boleh kakak tinggal dalam rumah kecil ini?"

Emak memulakan kata-kata dengan ayat yang begitu sarcastik lagi. Aku hanya tersenyum. Aku tak mahu kalah dengan emak. Ini adalah rumah suamiku.

" Rumah kecil ke, rumah besar sama sahaja mak. Kakak okay je tinggal dalam rumah ni. Tak mengah nak kemas."

Aku tersenyum. Emak meneliti setiap sudut rumah kami. Ada sahaja yang hendak dikomennya. Kecil sangat, tak cukup perabot dan macam-macam lagi yang dikomennya. Aku tak pasti apa yang emak mahukan sebenarnya. Jika emak tak mahu aku hidup begini, mengapa bersetuju apabila Izwan meminangku dulu. Emak tak perlu mempertikaikan Izwan di hadapanku. Sungguh kasih sayangku tak berkurang sedikitpun dek kerana kutukan emak itu.

Aku memandang ke arah Izwan yang berbaju T-shirt putih dengan kain pelikat. Dia selesa berbual dengan abah dan Khairul. Elin? Hanya membuntuti emak tanpa berkata apa-apa.

" Marilah makan semua."

Aku mempelawa mereka makan setelah makanan siap dihidang. Beberapa jenis lauk aku hidangkan di atas lantai dialasi surat khabar lama. Meja makan yang aku ada hanya mampu memuatkan dua orang sahaja. Jadi aku mengambil jalan untuk menghidangkan di atas lantai sahaja.

" Lenguh kaki mak sebab duduk atas lantai sejuk ini."

Emak merungut. Aku perhatikan Izwan tersenyum kelat. Aku tak mahu suamiku tersinggung dengan percakapan emak. Lantas aku berseloroh untuk mengurangkan suasana tegang.

" Mak, tu tandanya mak kena bersenam."

Usai aku menuturkan itu, emak menarik muncung. Abah tersenyum. Usai makan, aku mengemas dan membawa emak ke bilik yang sudah kukemas untuk tempat tidur emak dan abah.

" Mak, kalau nak tidur, kakak dah sediakan tilam dan selimut dalam bilik. Kharul dan Elin pun sama. Kakak dah sediakan tempat tidur kat bilik sana."

Aku menunjukkan bilik yang telah aku sediakan tempat tidur mereka.Namun kata-kata emak menyentap hati dan perasaanku.

" Mak dengan abah ingat nak tidur kat hotel je malam ni. Rumah kakak ni sempit sangat nak tidur."

Aku perhatikan riak wajah Izwan berubah. Tegarnya emak berkata demikian kepada rumah kami. Aku diam. Biarlah kalau emak tak sudi bermalam di sini. Aku rela.

" Oh, macam tu ke? Hotel mana mak duduk?"

Aku tak mahu menunjukkan rasa terkilanku di sini. Biarlah emak mahu menuturkan kata-kata sinis lagi sarcastik lagi.Aku tak mahu maruah suamiku dipijak-pijak. Sesungguhnya aku tak rela.

" Ala, hotel biasa-biasa saja. Tapi okay la dari rumah kecil kakak ni."

Emak menuturkan kata-kata yang bisa membuatkan aku tersentap. Aku kerling wajah Izwan. Tenang. Lantas dia mengekori langkah emak, abah dan Elin ke kereta. Khairul? Aku tak pasti apakah pandangannya terhadapku. Kasihankah dia kerana membiarkan aku berkahwin dengan lelaki miskin ini? Atau tertawa riang kerana melihat suamiku yang ternyata jauh kekurangan daripadanya.

" Mak, abah kalau ada masa datanglah lagi rumah kami ye."

Izwan cuba mengakhiri pertemuan itu dengan pelawaan. Aku melambaikan tangan ke arah mereka apabila kereta mereka berlalu dari rumah. Sebelah lagi tanganku memeluk pinggang suamiku.Aku cuba menyalurkan kekuatan di situ agar suamiku sentiasa tabah.

' Abang tabahkan hati. Apa pun yang terjadi saya tetap sayangkan abang.'

*****

Bersambung…

Preview next entri

" Sejak bila pindah sini?"

Emak bertanya. Aku meneruskan kerja menyediakan snek dan minuman untuk dihidang.

" Baru sebulan. Ni pun ada yang tak siap kemas lagi."

Aku sekadar menjawab apa yang perlu. Rasanya tak perlulah aku ceritakan semua hal rumah tanggaku kepada emak. Emak tak perlu tahu.

" Oh, Izwan tu kerja apa? Pelik mak tengok dia, dulu miskin sangat sekarang ni siap pakai kereta mewah lagi. Kakak tak syak apa-apa ke?"


 

5 comments:

  1. hohoho.padan muka mak kakak..tu la,hina izwan lagi..ntah2 memg izwan anak org kaya yg suke edup sederhana..nak tengok smada kakak ikhlas x kawen dgn die..yey2..vote for kakak dan izwan..anyway,sapa nama kakak ni ea?besttt la cite ni tinta..sambung lagi ea..jgn stop lama sgt taw!!

  1. sedih betul mak yg buat pbandingan antara anak2... harap Intan tabah.... Izwan saja nk test Intan kot... nk lg

  1. wah.. best2. cepat sambung. =)

  1. terima kasih kerana sudi membaca.
    @blinkalltheday- nama kakak tu Intan.
    @Salina Azni- memang sedih kalau mak buat perbandingan antara anak2..
    @Iman Kyuhee- akan hazel sambung secepatnya.

  1. Anonymous said...:

    sdihnyer....tp best..cpt2 smbg yer....