Followers

Biarkan aku sendiri

Wednesday, November 17, 2010

Aku memandang status dan komen-komen yang terpapar di Facebook aku. seronok mereka mengupdate status dan membalas komen-komen terhadap gambar-gambar yang baru sahaja di muat turunkan ke dalam album di facebook.

Dulu aku juga begitu, begitu asyik berfacebook. Kawan-kawan dan mereka punya status. Namun sejak kejadian itu, aku tak punya hati untuk membalas komen-komen mereka difacebook atau muat turun gambar di facebook. Aku kecil hati dengan sikap mereka. Yalah, di depan baik. Semua ok. Namun bila di belakang kita , mengumpat, mengata bukan main. Aku bencikan sikap mereka itu. aku tahu mereka sahaja nak menguji ketajaman lidah mereka berkata-kata. Sekali dua aku masih boleh terima, namun jika setiap hari, aku tak dapat nak tahan lagi. Aku masih lagi berkawan namun unuk berkongsi segala apa yang aku rasa dan masalah atau apa sahaja, aku rasa tak perlu. Aku seakan tak mahu mereka mendekati aku lagi. Biarlah aku dengan caraku. Tak perlu mereka untuk mendekati aku. kita bisa kawan bukan sahabat.

Aku hanya merenung gambar-gambar yang telah aku muat turun dahulu, terasa ingin memadamkan setiap memori yang telah aku abadikan di situ. Entahlah, aku rasa sangat kecil hati. Perli dan perlian aku terima. Sehinggakan aku rasa terganggu dengan perlian itu. salahkan aku sukakan dia? Salahkah? Silap aku kerana berkongsi dengan orang yang salah. Orang yang secara terang terangan memerli aku di depan yang aku suka. Terasa hati aku. aku perempuan, walaupun aku kasar, aku masih punya rasa malu bila berbicara mengenai soal hati dan perasaan. Tiba-tiba aku rasakan semua orang tak boleh nak dipercayai lagi. Mulut tak ada insurans. Sukakah mereka jika rahsia mereka dijaja dan dijadikan suatu topik perbincangan? Topik untuk perli memerli? Sukakah? Pasti tidak kan. Habis, mengapa nak canang benda yang memang menjadi rahsia?


 


 

" hajar, nape sekarang aku tengok kau ni macam tak ceria je?" Aku tersenyum dan meneruskan pembacaan. Sejak dua menjak ini, aku jarang bercakap. Bercakap hanya perlu sahaja. Aku malas hendak melayan kawan-kawanku dengan lawak bodoh mereka. Malas!

" kau dah lain la sekarang. Almaklumlah sejak dah ada hanafi tu kan. Manalah nak layan kitorang ni lagi." Pembacaanku terhenti. Aku memandang wajah Damia.

" entahlah, aku Cuma takde mood nak cakap. Kau cakap la dengan yang lain. Aku nak belajar. Dah nak dekat final ni." aku cuba bersabar sebaiknya. Aku tak mahu melenting.

Tahukah mereka, aku jadi begini sebab mereka? Sikap mereka. Mulut mereka. Bukan sebab Hanafi. Hanafi cuma kawan sekerja. Hubungan aku dengannya akan berakhir apabla program yang kami uruskan itu berakhir. Tak lebih daripada itu.

Damia terdiam. Aku meneruskan pembacaanku. Sekali lagi percakapannya mengguris hatiku. Aku hanya mampu bersabar.

'wahai hati, bersabarlah kamu. Jangan marah-marah.'


 

Aku berjalan sendirian di perpustakaan. Banyak buku yang perlu aku pulangkan. Lagipun aku mahu mengulangkaji sendirian di perpustakaan. Tak ada gangguan. Aku lebih fokus. Seketika aku berjalan aku disapa oleh seseorang, sebetulnya aku tak sedar dia berada di situ.

" hoi!" hanafi memanggilkan. Aku berpaling dan tersenyum. Dan kakiku terus melangkah ke perpustakaan. Tak mahu bersembang dengannya. Dia punya ramai peminat. Aku tak mahu disalah anggap sebagai perampas dan perempuan gedik yang terhegeh-hegeh hendakkan lelaki. Lagipun salah seorang kenalanku juga sukakan dia. Aku tak mahu berebut dengannya.

" hoi, kau nak gi mane tu?" aku kaku di situ. Berkira-kira hendak berpusing atau tidak.

" aku nak pergi library, nak pulang buku. Kau?" aku bertanya ramah. Hanafi tersenyum.

" aku nak gi library jugak. Kita jalan same-same ek?" aku terkaku.

'Ya Allah, mengapa semakin aku menjauh daripadanya, semakin dia mendekat?'

" kenapa tak naik motor?" aku tertanya-tanya. Sudah ada motor mengapa perlu bersusah payah berjalan kaki.

" saje, aku suka jalan kaki. Kau bawak payung tak? Panas ni." aku mengerutkan kening.

' inikah putera lilin? Tak tahan panas. Huh. Not my taste! Euwww.' Aku mengutuk dalam hati.

Lantas aku mengeluarkan payung. Dia membukanya dan mula berteduh di bawah payung aku yang berwarna merah jambu itu.

" weh, jangan la jalan laju-laju. Panas ni. meh aku payungkan." Aku pelik.

' kalau aku duduk satu payung dengan dia, kalau awek dia nampak macam mane? Mati aku kena tibai dengan awek dia. Tak boleh.. tak boleh.'

Sedang aku berkira-kira nak berpayung bersama-sama atau tak, dia sudah memayungi aku. aku kaget. Dan aku biarkan sahaja. Kami berpayungan sehingga ke perpustakaan.


 

Peristiwa itu seringkali berlegar-legar di fikiranku. hanafi? Mengapa kau semakin mendekat bila aku sudah tekad ingin menjauhi dirimu? Lamunan aku terhenti pabila telefon bimbitku bergetar. Ada mesej masuk. Aku membacanya.

' salam, ko free tak malam ni?' aku meneliti siapa gerangan yang menghantar mesej itu. sah, hanafi.

' wasalam, kenapa?' aku membalas.

' saje. Tak boleh ke?' sekejap saja dia membalas mesej. Tak sampai seminit pun.

' bukan, Cuma aku sibuk. Lain kali la ye.' Aku memberikan alasan. Sebetulnya aku tak mahu berdekatan dengannya. Rakan-rakanku tak begitu menyukai aku dan dia lantaran salah seorang rakan kelas aku menyukai hanafi.

Aku takut dicop sebagai perampas. Bagiku, perempuan akan nampak murah bila dia sanggup bercakaran sesama sendiri kerana lelaki. Aku tak mahu jadi orang murah dan bodoh itu. aku tak rela!

' okay, lain kali. Aku pegang janji itu. salam.' Hanafi membalas. Aku bingung membacanya.


 

Peperiksaan akhir semester bermula. Aku ingin menghabiskan semester ini dengan result yang gempak. Selalu juga aku ke perpustakaan, namun kekadang aku juga belajar di hostel. Kalau boleh aku cuba elakkan belajar di hostel kerana aku akan banyak tidur dari belajarnya.

Hanafi? Dia sudah tak lagi menghubungiku. Dan aku hidup macam biasa sekarang. Tanpa kehadiran insan yang teristimewa. Aku puas, bolehlah aku tumpukan pada belajar. Bukan aku tak suka namun ada yang menghalang. Aku tak pasti apa dia Cuma aku seakan tak rela bila ada lelaki yang cuba mendekati aku. aku takut aku akan jatuh hati dengannya. Takut!

Rakan-rakanku? Entah apa cerita. Aku malas nak ambil tahu. Kadang-kadang aku diajak juga bila mereka ingin melakukan aktiviti namun aku menolak. Sebab akhirnya aku akan terpinggir juga. Kan sudah aku katakan tadi, biarlah aku dengan caraku. Aku tahu mereka dapat merasakan perubahanku, namun aku buat tak tahu sahaja. Aku Cuma berhati-hati dalam meletakkan kepercayaan kepada orang lain. Takut dikhianati.

Dan semua itu berubah bila aku terbaca satu status yang diletakkan oleh salah seorang kawan baikku di facebook pada suatu malam yang hening. Lebih kurang macam nilah:

' dikala hati mulai mengeras, lembutkanlah dengan zikir dan bacaan ayat suci Al-Quran.'

Tiba-tiba aku sebak. Keras hati? Aku tak patut keras hati. Aku sudah memaafkan namun entah mengapa untuk bersama seperti dulu aku tak mampu lakukan

" hajar?" hanafi sudah berada di depanku. Aku mendongak dengan muka sememeh yang nak menangis tu.

'kenapa la dia ni datang time aku nak menangis ni? kacau line betul!' aku merungut dalam hati.

" ya?" aku cuba menyembunyikan muka nak menangis aku tu. Aku kan kuat dan tabah. Tak main la nangis-nangis ni. tak macho la beb! Err.. macho? Huhu

" mengapa menangis ni? kau ok tak ni?" Aku senyap.

'hish cuba nak buat caring la tu. Tak payah nak mengada-ngada.'

" aku ok jek. Kau gi la main jauh-jauh. Saje nak layan jiwang jap. Dah-dah.. syuh.. syuh…" aku menghalau dia. Mengharapkan pengertian daripadanya. Namun dia masih berdiri di situ. Lantas aku hanya membiarkan. Aku merenung ke arah pantai. Jiwa aku tenang di sini.

Lama juga kami begitu. Tanpa bicara dia setia di sebelahku. Lantas aku bangun. Dia kubiarkan sendirian di situ. Sudah terlalu lama aku di sini. Aku harus pulang.


 

Hari ni hari peperiksaan akhir semester. Kertas terakhir untuk semester ini. aku baru selesai menjawabnya dengan jayanya. Aku tak pasti apakah keputusannya namun aku yakin dengan jawapanku. Aku melihat dia menanti di depan pintu dewan peperiksaan.

' dia ni memang takde kerje ke?' aku mula mengarut. Kononnya macam la dia nak berjumpa denganku. Padahal dia nak jumpa dengan awek dia ke, manalah aku tahu kan. Hish perasan je aku ni.

" hajar, kau dah ok ke?" dia menegur aku.

" aku? okay jek kenape?" aku tertanya-tanya. Dia tersenyum. Aku naik hairan dengan sikapnya.

" tak la. Risau je aku tengok kau sekarang. Susah nak senyum." Aku tersenyum dalam kekeliruan.

" aku okay je, but thanks. Sebab temankan aku hari tu. Cuma aku pelik macam mane kau boleh tahu aku kat situ?" aku mulai ramah namun aku membataskan jarak kami. Risau pada mata-mata memandang. Tak manis.

" jiha yang bagitahu." Aku terkedu. Siapa Jiha?

" Jiha?" aku bertanyakan kepada dia.

" awek aku." prangg!!! Bagaikan ada sesuatu yang jatuh ke lantai. Apa itu? hati akukah? Mujurlah aku dah ambil langkah berjaga-jaga dengan keprihatinan dia terhadapku.

" owh, dia kenal aku ke? Maaf aku tak perasan dia." Aku cuba bersikap seprofessional yang boleh. Aku mahu dia tahu aku tidak pernah menyukai dia.

" jiha selalu nampak kita, time kita handle program dulu. Sebab tu dia kenal kau." Aku mengangguk sahaja. Lantas aku terasa ingin beredar dari situ. Mujurlah ini hari peperiksaan terakhir. Aku takkan berjumpa lagi sampai semester hadapan.

" eh,aku nak balik dah ni. nak pack barang. Aku balik perak malam ni." aku cuba meminta diri untuk pulang. Keadaan dewan yang bising tadi sudah mulai senyap.

"ok tak care." Aku melihat senyumannya yang agak manis tapi tak semanis senyuman aku.

Lelaki. Tahukah kau bila kau mengambil berat terhadap perempuan, kau dianggap sudah jatuh hati padanya? Kau cuit perasaannya dengan sifat ambil berat itu. padahal kau tak pernah mengimpikan dia. Janganlah kau pergunakannya untuk mendapatkan sesuatu. Itu sangat dayus.

Aku tinggalkan hanafi dan hidupnya. Rakan-rakanku dengan kisah hidupnya. Biarlah aku dengan hidupku. Aku selesa begini. Sebetulnya aku terkilan dengan semua. Hanafi mahupun kawan-kawanku. Hanafi janganlah kau Cuba sentuh hatiku dengan tingkah lakumu. Dan buat kawan-kawanku, janganlah kamu guris hati ini dengan kata-katamu. Tahukah kalian, aku terkilan. Dan takkan ku biar hati ini disakiti lagi.

_________________________________________________________________________________

                    TAMAT

4 comments:

  1. jgn begitu cik adik damia...
    kan aku ada...hehehe..
    jgn lupa...
    insya ALLAH...klu ko nk ak teman o g mana2 dgn ko...ring2 ak...ak tak kisah pun...sbb kisah kita lebih kurang serupa...

    =) smile alwayz k...

  1. watak utama hajar la cik hana oi.. hhu.. damia tu kawan die.. huhu
    atpi kalo cik hana nak gi mane2.. ring2 aku jugak...
    smile owez..

  1. ooo..yeke..ak tak perasan sgt...hahaha...
    baik cik hazel..
    nnti bila cik hajar tu nk g mana ring2 ak lah..insyaALLAH...aku temankan....
    tp damia tu mcm kenal je..hehehe..

    okay no problem...nnti aku nk g mana2 ak ring2 ko..

  1. haha..ok.. nanti jom lepak kolam ye cik hana.. best la lepak kat kolam ari tu.. aku rase tenang.. takpun kite jogging kat trek.. ingat.. ko hutang satu kali jogging ngan aku.. huhu.. bayar balik nanti ok.. huhu