Followers

The chronicles of me 9

Wednesday, June 15, 2011

Aku sambung kembali kisah chatting aku dengan Isaac. Soalan Isaac memang buat aku terkedu. Yalah, selama ini tak pernah pula aku tengok dia ekstrem terhadap warna. Lainlah aku, kalau satu barang tu warna merah jambu, semua akan aku jadikan warna merah jambu. Warna tema la katakan. Hahaha..

Berbalik kepada soalan Isaac, warna kesukaannya? Aku terdiam sejenak waktu hendak menjawabnya. Aku cuba mengingati kembali warna yang selalu dipakainya apabila kami outing. Tiba-tiba, aku teringatkan dia selalu memakai baju yang berwarna oren atau kuning. Jadi dengan penuh keyakinanan, aku menjawab.

" Isaac suka warna kuning dan oren."

Aku tersenyum. Berjaya juga menjawab soalan yang tak pernah diajar oleh cikgu ni. Memang memerlukan pemerhatian dan pemikiran tahap tertinggi. Err.. yeke?

" Ok, well. Soalan seterusnya."

Isaac membuka bicara selepas aku menjawab soalannya dengan betul. Tiba-tiba aku berdebar semacam sahaja. Tak tahulah kenapa. Lelaki kan makhluk yang susah dijangka soalannya. Selalu buat keluar soalan random yang entah dari mana. Agaknya macam mana otak lelaki ini berfikir kan? Weird creature. Haha

" Isaac suka binatang apa?"

Oh ok. Dia suka binatang apa? Dinosour ke? Lelaki kan suka binatang yang ganas-ganas sikit. Lelaki. Teringat lagi waktu aku menemani sepupu-sepupu aku yang baru melangkah ke sekolah rendah. Binatang pertama yang mereka hendak lihat ialah buaya dan harimau. Kejap-kejap yang abang tarik aku tengok harimau. Kejap-kejap yang adik tarik aku tengok buaya. Penat betul nak ikut dua beradik ni. Budak-budak yang lasak. Akhirnya aku juga yang penat.

Oh, berbalik kepada soalan Isaac tadi. Binatang kesukaannya. Isaac kan lelaki, aku rasa dia mesti suka makhluk yang pelik-pelik sikit. Betul tak? Jadi dengan beraninya aku terus menjawab,

" Iguana. Betul tak?"

Pendek je jawapan balas dia,

" tak."

So, aku mencuba lagi.

" Harimau?"

Sebab sepupu aku suka harimau. Dia kata nak bela seekor letak depan rumah. Gantikan pak guard katanya . Kalau aku, singa lagi la versatil sebab aku suka tengok singa besar dalam cerita Narnia tu. Nak singa besar. Nak juga. Nak juga. Haha.

"Tak."

Dia balas. Pendek sahaja. Terasakah sebab aku tak bisa mengingati binatang kesukaannya. Jangan gatal-gatal nak merajuk sudah. Oh please, I tak ada masa nak pujuk. Haha. Maaf, tergedik pula.

" bagi hint boleh?"

Aku cuba buat-buat comel meminta dia memberikan talian hayat. Kot-kot la boleh aku jawab soalannya berbekalkan hint yang diberikan. Namun, kecomelan aku tak diterima. Sedihnya rasa.

"Zirafah? Bangau? Buaya?"

Kali ini bertalu-talu aku tanyakan soalan kepadanya. Aku buntu. Penat betul main soal-soal macam ni. Tiba-tiba dalam hati, aku mengutuk diri sendiri.

'Padan muka. Siapa suruh mulakan dulu. Kan dah kena.'

Dan kesemua jawapan aku masih lagi salah. Aku membaca barisan ayat yang tersusun cantik di skrin laptop aku. Ya, dari Isaac.

" Kenapa Alin tak sebut sahaja semua binatang yang ada kat zoo tu?"

Saat ,membaca sebaris ayat itu, aku rasa ada bau-bau kekecewaan ditambah pula dengan bau terkilan. Hebat betul hidung aku ni. Tiba-tiba aku teringatkan peristiwa kucing sewaktu di bangku sekolah dahulu. Ya, that's it.

" Takkanlah Isaac tak suka binatang?"

Teragak-agak juga aku menaip patah-patah perkataan itu. Peristiwa kucing memang membantu aku. Terima kasih kucing.

" Betul. Isaac tak suka binatang."

Ada nada ceria saat aku baca sebaris ayat darinya. Lelaki memang payah difahami. Erm.. aku rasa aku perlukan KBKK yang tinggi. Pada pendapat aku, lelaki tak suka memberitahu apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka. Dia mahu aku tahu melalui perbuatannya. Well, siapa kata perempuan makhluk complicated? Rasanya lelaki lebih complicated kot. Dan dari situ aku tahu salah satu sifat lelaki iaitu dia mahu kita tahu sesuatu tentang diri mereka tanpa mereka beritahu.