Followers

Siapakah kekasih hatiku? 13

Thursday, December 22, 2011
NAMA aku dipanggil. Lelaki itu sudah memulakan bicara. Aku kaget. Tak sangka setelah sekian lama, aku ketemu lagi dengan dia. Shahrizal Fareez Stevenson. Bagaimana hendak kulupakan dia. Dia lelaki yang pertama berjaya mencuit hatiku. Serba tak kena aku dibuatnya. Kejap duduk, kejap berdiri.
“Shah?” Shah tersenyum.Senyuman dialah yang buat aku serba tak kena. Manis seperti selalu. Shah sudah mengambil tempat di depanku. Aku kehilangan bicara. Sudah lama tak bertemu sehinggakan aku tak tahu bagaimana harus memulakan.
“Tia, kenapa senyap? I rindukan you. Suara you. Diri you. Everything about you.”
Shah memulakan ayat-ayat kasanova yang senantiasa meniti di bibirnya. Aku sudah masak dengan sikapnya.
I‘m just shocked. Why are you heading back to Malaysia? You should be in America right now, isn’t?
 Ya. Memang aku terkejut dengan kehadirannya di sini. Kalaulah dia sampai lebih awal, pasti aku akan melamarnya dan aku akan terselamat daripada disakiti sedemikian rupa.
Oh dear, even though American girl are hot but I’m looking for a cute Malay girl. So, that’s why I’m here, to grab my girl’s hand from her cruel husband.”
 Kenyataan yang keluar dari mulut Shah membuatkan aku terkedu. Bagaimana dia boleh mengetahui kisah rumah tanggaku. Misya yang sangat rapat denganku langsung tak dapat menghidu kepincangan rumah tanggaku.
“Shah, Tia ni isteri orang. Tak baik tau cakap macam ni. Berdosa tau.”
 Aku cuba meneutralkan keadaan. Shah mengeluarkan sampul surat dan meletakkannya di atas mejaku. Beberapa saat kemudian, Hanis datang dan menghidangkan milo panas kepadaku. Shah mengenyit mata dan Hanis tersipu-sipu malu.
“Hanis, buatkan air untuk Encik ni ye. Kopi pekat dengan 2 sudu gula.”
Aku mengarahkan Hanis. Hanis hanya mengangguk. Shah tersenyum.
“I thought you already forget everything about me when you married to Alan.”
 Shah mula bermain dengan kata-kata. Aku mengangkat kening. Shah tersenyum.
“Mana Tia boleh lupakan Shah. Kita kan teman tapi mesra.”
Aku tersenyum. Tanganku mencapai sampul surat yang diletakkan Shah. Membukanya dengan cermat. Ternyata isinya membuatkan aku terkejut. Semuanya gambar aku dan juga Alan. Aku memandang Shah. Dia tersenyum.
Can you explain this to me?”
Aku cuba meminta penjelasan. Shah menjungkit bahu. Berpura-pura tak tahu. Senyuman masih lagi menghiasi bibirnya.
“Kalau nak tahu, jom temankan I lunch. I’ll tell you everything. From A to Z.”
Lama aku berfikir. Haruskah aku menurut? Jauh di sudut hati aku, aku risau Shah juga mempunyai agenda tersendiri. Mengapa dia mengambil gambar aku dan juga Alan? Adakah dia ingin aku lebih merana? Setelah menimbang baik dan buruk, aku mengangguk dalam ke keterpaksaan.
*****
AKU berada di sini lagi. Mulanya aku tak mahu menjejakkan kaki ke restoran ini. Namun, Shah memaksa. Katanya teringin benar hendak menjamah stik lembu di sini. Setelah penat berdolak- dalih, akhirnya aku turuti juga kemahuan Shah. Kami duduk di meja yang paling tersorok. Bimbang aku akan ketemu dengan Alan di sini. Ini kan restoran bapa mentua aku. Aku memang  mencari nahas.
Sudah setengah jam kami di sini namun Shah masih tak mahu memulakan cerita. Aku ternanti-nanti. Shah sedang enak menikmati hidangan stik lembu yang diidam-idamkannya. Aku hanya mampu memandangnya.
‘Tolonglah Shah. Jangan buat aku merana begini.’
“Tia, I tahu you tak cintakan dia kan. You boleh minta cerai dengan dia. And we’ll get married. Full stop.”  Shah memulakan cerita.
“Shah, just tell me. I nak tahu sangat ni. Mana you dapat gambar-gambar tu.”
Aku mula mendesak. Shah meletakkan garpu dan pisau di pinggannya. Hujung napkin digunakan untuk mengelap hujung bibirnya. Matanya tajam merenung aku.
“Sebenarnya, I dah lama balik Malaysia. Tia, you tak perasan ke, yang I ada kat majlis perkahwinan you and Alan.”
Terbuntang mataku apabila mendengarkan kata-kata Shah. Kehilangan kata-kata untuk membalas lantas aku memilih untuk teruskan mendengar sahaja.
“Waktu tu, I perhatikan you tak gembira dengan perkahwinan ni. I kenal you lama, Tia. Walaupun you tersenyum waktu tu, I tahu you tak bahagia. Lagipun Alan cousin I , I know he have another girl. Dia cinta mati dengan perempuan tu. Sekarang ni pun, dia dah kahwin lagi kan.”
 Shah sudah mula bercerita. Shah dan Alan adalah sepupu? Biar betul. Shah meneruskan kata-katanya sebelum sempat aku menyampuk.
“Alan pernah beritahu I, dia nak ceraikan you tapi tak boleh sebab aunt tak bagi. Tapi jika you yang minta cerai, barulah dia boleh ceraikan you. You faham tak? Dia nak ceraikan you. He doesn’t want you at all. Sebab tu, I selalu ikut you. I nak pastikan you okay.  Dulu I selalu ingatkan diri I yang you ni isteri cousin I but I can’t stand it anymore. He’s too much. “
 Kata-kata Shah buat aku terharu. Seumur hidup aku tak pernah ada lelaki yang sudi menerima aku seadanya dan betul-betul mahukan aku.
“Shah,thanks.
Aku mencari-cari perkataan yang sesuai untuk diucapkan kepada Shah namun yang terluah hanyalah ucapan terima kasih. Untuk apa ucapan itu, aku sendiri tak pasti. Mungkin aku berterima kasih kepada Shah kerana memberitahu kedudukan aku di hati Alan. Ya, dia tak mahukan aku. Sanggup menduakan aku. Mungkinkah aku harus pergi dari hidupnya? Shah tersenyum. Aku juga tersenyum namun kelat sahaja rasanya.
‘Shah betulkah apa yang kau khabarkan itu?’
Aku semakin keliru.
*****

AKU bersendirian di sofa. Masih menanti kepulangan Alan walaupun jam sudah menginjak ke angka dua pagi. Entah mengapa, kata-kata Shah masih berlegar-legar di kotak fikiranku.Aku masih ragu-ragu untuk mempercayainya.
‘Alan tak mahukan aku. Dia akan ceraikan aku jika aku minta cerai?’
Aku bersandar di sofa. Seketika kemudian Alan pulang ke rumah. Aku menyambut kepulangannya. Ternyata dia terkejut. Mungkin dia menyangka aku sudah dibuai mimpi pada jam sebegini. Namun sangkaannya meleset. Aku memandang Alan. Wajahnya yang kacak kutatap sepuas-puasnya. Aku takut aku takkan dapat menatap wajahnya sebegini lagi. Aku tahu dia tak selesa ditatap sebegitu namun aku tak peduli.
“Kau ni kenapa? Dah buang  tabiat ke?”
 Alan mendaki anak tangga ke bilik tidur utama. Aku mengekori Alan. Aku dapat rasakan Alan sedang marah kala ini. Mungkin tak selesa diekori oleh aku.
“Abang, boleh kita berbincang?”
Aku memulakan bicara, Alan yang baru melangkah masuk ke dalam bilik air berpaling ke arahku.
“Hah, kau nak bincang apa? Nak minta cerai dengan aku ke?”
 Sinis Alan bersuara. Perlahan namun cukup tajam. Aku terkedu. Betulkah apa yang aku dengar daripada Shah? Bahawasanya Alan menunggu ungkapan cerai terlafaz di bibirku? Alan ada hak untuk menjatuhkan talak kepadaku. Dia tak perlu mematuhi arahan bonda jika dia mahu. Malah jika dia benar-benar membenci diriku ini, dia boleh meletakkan talak tiga ke atasku dan selepas itu peluang untuk bersama semula semakin tipis. Mengapa harus dia membiarkan aku begini? Jika benar dia tak menyukai aku, mengapa tidak dinyatakan awal-awal lagi? Mengapa tidak memberitahu yang hatinya sudah ada pemiliknya? Mengapa tak membantah perkahwinan ini? Mengapa?
“Tia cuma nak tanya mengenai hubungan kita?”
Tergagap-gagap aku bertanya. Wajah bengis Alan aku tatap. Alan membiarkan aku terkulat-kulat berdiri di situ. Lantas dia terus menuju ke bilik air tanpa mempedulikan aku.
‘Cerai? Betul cakap Shah. Alan memang tak mahukan aku.’

P/s: Maaf sebab lambat post. Baru siapkan hantar tesis pada supervisor semalam. Ni baru ada masa online. hehe

6 comments:

  1. asen said...:

    sambung lagi...macam pendek sangat ni...plezzz.x puas bace dah abis

  1. nak lagi!tak puas bacalah..please cptlah smbg..

  1. Anonymous said...:

    nak lagi....

  1. nursya said...:

    akhirnya....
    ade gak n3 br..
    suka sgt....
    tq writer :)

  1. alah...pendeknye cik penulis,nak lagi pliss?huhu,bia tia cerai ng alan

  1. cimomoi ceria said...:

    nk lagi dan lagi dan lagi..cept la post n3 bru..x sbar rasenye...