Followers

Siapakah kekasih hatiku? 11

Tuesday, December 6, 2011
BAB 11

AKU kembali semula ke rumah selepas beberapa hari berada di rumah mama. Aku harus menenangkan fikiran. Kakiku melangkah masuk ke dalam banglo dua tingkat itu. Sunyi.  Aku melihat gambar perkahwinanku telah pun dialihkan. Entah mengapa, kakiku teringin untuk menjengah ke bilik stor. Pintu bilik stor aku buka. Sepi. Aku tersentap apabila melihat gambar perkahwinan kami diletakkan di dalam bilik stor.
‘Alan memang nak buang aku dari hidup dia.’
Kakiku melangkah longlai menuju ke tingkat atas. Entah mengapa hatiku berdebar-debar. Kedengaran suara perempuan bergelak ketawa diselangi dengan suara Alan. Aku sampai ke muka pintu. Ruang pintu yang sedikit terbuka membolehkan aku mengintai ke dalam bilik.  Lemah lututku melihatkan tayangan perdana Alan.
Aku memejamkan mata. Tak sanggup melihat kemesraan Alan dengan perempuan itu. Aku berlari turun dengan deraian air mata. Biarlah. Aku tak layak menghalang Alan. Dia bersama isterinya. Jika gadis itu bukan isterinya, pasti sudah kuterkam perempuan itu.
Kunci kereta yang aku letakkan di meja kopi aku capai. Kemudian aku meluru keluar ke tempat parkir kereta. Tanpa berlengah aku menghidupkan enjin kereta dan kereta kupandu laju meredah jalan raya. Aku memandu laju. Terlalu laju sehinggakan aku tak sedar apa yang berlaku padaku. Dentuman kuat, itu yang aku dengar sebelum pandanganku  gelap gelita.
*****
“Alan, rahsiakan dulu pasal Riana. Jangan beritahu Tia dulu.”
Itu perkataan pertama yang aku dengar sebelum mata kubuka perlahan-lahan. Kulihat Alan duduk di sofa. Sedang membaca surat khabar. Bonda, dan papa setia menemaniku di sisi. Bonda menyentuh lembut tanganku.
‘Bonda, usah terlalu baik dengan Tia. Tia bakal jadi bekas menantu bonda.’ 
Sayu aku memandang bonda. Dia begitu menyayangi aku. Sayangnya padaku menggunung tinggi sehinggakan aku sanggup memilih derita daripada melukakan hati wanita sebaiknya.
“Bonda.”
 Aku memangggil bonda dalam kepayahan. Bonda segera mengenggam erat tanganku. Sepenuh perhatian diberikan kepadaku.
“Ya Tia.”
 Bonda kelihatan teruja.  Papa sudah bergerak menuju ke arah Alan. Menggesa Alan agar melayaniku. Namun Alan seakan tak sudi. Aku menahan sebak.
‘Alah, memang dia tak sudi pun jenguk aku kat sini. Eh, aku ni kat mana?’
Serta-merta aku terfikirkan di manakah aku berada tika ini.
“Bonda, Tia kat mana ni? Ni bukan bilik Tia kan?”
Aku mengajukan soalan kepada bonda. Bonda tersenyum.
“Tia tak ingat apa-apa?”
Bonda bertanyakan kepadaku. Masakan aku ingat. Kala ini, kepalaku terasa berat sekali. Aku menggelengkan kepala. Bonda mengusap kepalaku.
“Tia kemalangan. Dua hari lepas. Rosak teruk juga. Nasib baik Tia tak apa-apa. Cedera sikit je.”
 Bonda menjelaskan. Aku kebingungan. Dah dua hari aku tak sedarkan diri? Tiba-tiba sedikit demi sedikit peristiwa hari itu, semakin jelas di fikiranku. Aku sedih namun aku tekad. Alan akan kumiliki walau apa pun yang terjadi.
*****
SETELAH beberapa hari menjadi penghuni setia hospital, aku pun dibenarkan keluar dari hospital. Bonda dan papa punya urusan di luar daerah. Salah seorang saudara Alan mengadakan kenduri doa selamat. Jadi, Alan dipertanggungjawabkan untuk menjaga aku sepanjang ketiadaan mereka. Aku merenung Alan. Masanya telah tiba. Mungkin aku boleh bermanja-manja dengan Alan waktu-waktu macam ni. Siapa tahu hatinya akan terbuka buatku.
Kala ini, Alan sedang membaca buku. Tak tahu buku apa yang dibacanya. Tekun dia membaca. Aku jadi bosan. Lantas aku terhencut-hencut berjalan ke arahnya. Namun aku tersadung kaki katil dan terjelepuk jatuh di depannya.
‘Aduh. Harap-harap dia tak perasan aku jatuh.’
Aku cuba bangun. Satu saat. Dua saat. Jatuh lagi. Sedang aku terkial-kial untuk bangun, aku rasakan seseorang sedang memegang aku.  Alan?
“Kau ni, tak reti duduk atas katil diam-diam ke? Kan dah jatuh.”
 Alan memapahku dan mendudukkan aku di atas katil.
“Tia nak duduk sebelah abang je. Bosan duduk sorang-sorang macam ni.”
Aku merengek manja. Kononnya hendak mendapatkan perhatian Alan. Alan berpura-pura tak mendengar apa yang kuluahkan.  Usai mendudukkan aku, dia kembali semula kerusi tempat duduknya tadi.  Sudahnya aku hanya dapat merenung wajah kacak Alan sahaja.
‘Dapat tengok muka pun bolehlah.’
Aku duduk merenung ke arah Alan. Kadang kala aku rasakan aku begitu tak tahu malu. Terhegeh-hegeh pada yang tak sudi. Tapi bila difikirkan kembali, yang tak sudi itu suami aku. Memang patutlah aku terhegeh-hegehkan suami sendiri kan.
‘Dari aku duduk tenung muka dia, baik la aku tulis blog aku. Apa khabar agaknya blog aku tu? Dah bersawang ke?’
Aku mengesot ke arah laci meja tepi katilku. Membukanya perlahan-lahan. Broadband Celcom kuambil. Laptop? Aku gagahkan diri bergerak ke arah almari. Beg laptop kuambil lantas laptop jenama Acer kubuka. Laptop usang yang sudah bertahun-tahun bersamaku sejak aku masih menuntut di universiti.

Aku membuka laptopku. Terpapar gambar pernikahanku di situ. Bahagianya. Segaknya dia ketika itu dengan baju melayu cekak musang berwarna putih sewaktu majlis akad nikah. Cuma senyumnya tak semanis yang aku lihat sewaktu dia bersama gadis di kompleks membeli-belah dulu. Lama aku merenung dekstop sebelum aku membuka internet.
Aku menaip entri terbaru. Ceritera Alan. Lebih kurang begini bunyinya.

Aku berterima kasih kepada Alan kerana masih sudi menjaga aku. Aku sangkakan dia tak sudi menjaga aku. Kiranya Alan masih berperikemanusiaan. Walaupun aku tahu dia tak mungkin menyayangi aku namun dia masih menjagaku. Aku masih teringatkan tayangan perdananya bersama gadis itu. Ya . Di sini. Di atas katil yang sama aku duduki ini.

Serta merta aku jadi sayu. Alan banyak mengajarku derita. Mencalitkan hempedu dalam kemanisan hidupku. Aku cuba mengawal perasaanku. Kalau boleh aku tak mahu Alan melihatku dalam keadaan yang lemah. Aku mahu dia tahu, aku wanita yang tabah. Lantas jari –jemariku menyambung.

Kadang kala aku terfikir untuk mengalah sahaja. Namun untuk apa aku mengalah? Dia suamiku. Aku harus setia padanya. Aku harus mendapatkan hatinya walau secebis. Namun pabila aku memandang wajah kelat yang selalu dipamerkan di hadapanku, aku jadi lemah semangat untuk menjalankan misi memikat hatinya. Pernah dia katakan padaku bahawa aku tak pernah wujud dalam hatinya. Tak pernah terfikir untuk hidup selamanya denganku. Tak pernah!

Jariku kaku di situ. Perasaan untuk terus meluahkan perasaan yang terbuku mati tiba-tiba. Aku terus menutup laptopku. Meletakkannya di sebelahku. Kulihat Alan sedang bercakap di telefon. Mesra bunyinya.
‘Daripada aku makan hati, baiklah aku tidur.’
Aku berbaringan di atas katil namun apabila aku teringatkan tayangan perdana itu, aku bangkit dan berjalan menuju ke arah sofa. Terhencut-hencut aku berjalan sambil membawa patung beruang berwarna coklat dan selimut ke arah sofa. Aku mahu lena di sofa. Alan kurasakan sedang memerhatikan aku. Pelik mungkin dengan perangai aku. aku tak ambil peduli, yang penting aku ingin melelapkan mata. Penat. Penat hati, penat minda memikirkan Alan.  Aku membaringkan diri di atas sofa yang tak berapa empuk itu.  Patung beruang  kupeluk mengharapkan tidurku lena dibuai mimpi.
‘ Mimpi, datanglah. Biarkan aku lupa seketika pada Alan.’
*****
SAYUP-SAYUP kedengaran suara Alan yang mengganggu lenaku. Aku membuka mata perlahan-lahan. Kulihat Alan masih lagi berbual di telefon bimbitnya. Nada manja dia menarik perhatianku untuk terus menguping perbualannya. Namun, semakin lama mendengarnya, semakin hatiku panas. Kata-kata lembut dan romantis buat isteri kesayangannya menaikkan api cemburuku.
“Abang bukan apa, kat sini tak best la. Tak ada sayang. Bosan. Alah, Tia? Bukan isteri abang pun. Bonda yang nak abang kahwin dengan dia. Bukan abang yang nak.”
 Bicara Alan sudah mulai mengguris hatiku. Sedih. Sayu. Semuanya bercampur-baur menjadi satu perasaan yang sukar ditafsirkan. Aku membetulkan dudukku. Tapi kenapa sofa ni empuk sangat? Luas dan sangat selesa. Setelah lama bergolek-golek baru aku sedari aku sedang berbaringan di atas katil bukan sofa.
‘Eh sejak bila aku tidur atas katil? Takkanlah dia…’
Aku bangkit dari baringanku. Mencari patung beruangku.  Tak boleh tidur aku jika patung beruang itu tak berada di pelukanku sebelum tidur. Habis selimut kutolak jatuh dari katil. Namun masih juga tidak ku temui.  Alan yang menyedari  perbuatan aku terus mematikan perbualannya di telefon. Segera dia  bergerak ke arah aku.
“Kau ni kenapa?  Sawan ke?”
Suara Alan sedikit meninggi. Aku memandang Alan namun misi mencari patung beruang  tidak kuhentikan. Alan tidak kupedulikan.
“Kau ni kenapa?”
Kali ini, nada suaranya semakin meninggi. Lenganku sudah pun dicengkam kuat. Sakit. Aku cuba melepaskan lenganku dari cengkamannya namun tak berjaya.
“Sakitlah. Tia cuma nak cari patung beruang Tia je. Bukan sawan la.”
 Aku memandang Alan. Alan menarik aku ke arah tong sampah. Dengan kaki yang terhencut-hencut aku mengikutinya. Kakiku beberapa kali tersadung dan tersepak beberapa objek di atas lantai sepanjang perjalanan ke tong sampah itu. Sakitnya bukan kepalang.
“Benda tu ke?” 
Aku memandang ke arah benda yang ditunjukkan Alan. Satu patung coklat yang sudah terkoyak menjadi tatapan aku. Kuamati dan kutilik. Memang sah itu patung beruangku. Kenapa? Aku mengambil patung beruangku. Aku memandang Alan. Banyak yang ingin aku tanyakan padanya namun tak terluah dek sebak yang cuba kutahan di dalam dada. Aku berjalan terhencut-hencut sambil memeluk patung beruang yang sudah terkoyak-rabak. Tiba-tiba aku rasakan air mataku mengalir laju.
‘Kenapa dia koyakkan patung beruang aku? ‘
“Woi, kenapa la kau nak menangis sebab benda kecil macam ni? Lagipun bukan aku sengaja. Dah benda tu dah reput. Aku buanglah.”
Alan cuba member alasan. Aku senyap. Membiarkan dia mencipta seribu alasan. Biarlah. Aku mencari benang dan jarum. Niatku hanya ingin menjahit kembali patung beruangku namun tindakan aku dihalang Alan.
“Kau dengar tak ? Nanti aku ganti yang baru.”
 Alan sudah mulai berang. Aku tidak mempedulikannya.
“Tak apalah. Bila Tia habis jahit nanti ok la ni.”
Tanganku terus menjahit patung beruang itu.
“Kenapa kau sayang sangat patung ni? Bukan cantik pun. Dah buruk.”
Alan merengus. Mungkin menyampah dengan tindakan aku. Aku memandang Alan. Aku pasti sisa air mata masih lagi terkesan di pipiku. Namun aku sudah tak peduli.  Biarkan dia tahu bahawa hati aku terguris dengan tindakannya
“Mungkin sebab patung ni saje yang sudi temankan Tia tidur setiap malam.”
Perlahan aku menuturkannya. Alan tersentak. Aku? Terus-menerus menjahit tanpa mempedulikan Alan.
*****


Peraduan Cerpen PARANORMAL- Tragis sebuah banglo misteri

Monday, December 5, 2011
Sumber: google.


SI KECIL itu memeluk lutut. Dia memerhatikan keadaan sekeliling. Bau hanyir darah dapat dihidu. Dia mengigil ketakutan. Dia tahu ada yang memerhatikannya kala ini. Ibu, ayah, kakak dan juga abangnya semuanya telah mati dibunuh dengan kejam di dalam banglo kolonial itu. Hanya dia seorang sahaja yang masih bernafas. Dia memandang sayu sekujur tubuh abangnya yang mati ditikam di perut di hujung katil tempatnya duduk.
            “Mama, papa...” panggil si kecil itu perlahan.
Perlahan dia bangun ke ruang tamu. Mayat ayah dan ibunya bergelimpangan di atas sofa di ruang tamu mempamerkan satu permandangan yang ngeri untuk ditonton oleh kanak-kanak seusia dengannya. Dia berlalu ke arah dapur, sekujur badan yang kaku terlantar di atas lantai. Dia memandang sayu kakaknya. Mengapa kakaknya dibunuh? Hanya dia sahaja terselamat dalam kejadian ngeri itu. Seketika kemudian, kedengaran siren polis yang nyaring menyapa gegendang telinganya
*****
SUHANA tersedar dari tidur. Kebelakangan ini, mimpi ngeri selalu menghiasi malamnya. Matanya mengerling ke arah jam di sisi katil. Tepat pukul tiga pagi seperti biasa. Dia bangkit dari pembaringannya dan menuju ke dapur. Tekaknya begitu haus. Dia perlu minum bagi menghilangkan dahaga. Ruang rumah yang gelap menimbulkan suasana seram ditambah pula dia sendirian di banglo itu. Ibu dan ayahnya masih lagi di luar negara atas urusan penting manakala kakak dan abangnya pula masih berada di kampus. Jadi tinggallah dia sendirian di banglo kolonial itu.
            Dia berjalan sendirian ke dapur. Satu persatu lampu dibuka untuk menerangi jalannya. Dapur dirasakan begitu jauh kali ini. Dia menapak perlahan-lahan. Entah mengapa dia merasa sedikit takut kali ini. Bukannya dia tidak biasa ditinggalkan sendirian di rumah. Namun kali ini, dia sedikit aneh dengan suasana rumahnya sedikit suram. Sampainya dia di dapur, dia membuka peti sejuk dan mencapai botol air mineral. Diteguk air itu dengan cepat. Sesekali matanya meliar memerhatikan keadaan sekeliling. Risau, takut dan seram bersatu di dalam hatinya.
            “Siapa?”
            Dia bertanya apabila terdengar bunyi derap tapak kaki di ruang tamu. Segera dia berlari menuju ke bilik tidur. Dia takut.
            “Su takut mama. Su takut. Kenapa mama tak bawa Su sekali,” rengek Su sendirian.
            Segera dia menarik selimutnya dan menyorok di dalamnya.
*****
PAGI itu, Suhana berjalan sendirian ke sekolah. Memandangkan sekolahnya berhampiran dengan rumahnya, Suhana selesa berjalan kaki ke sekolah. Dia ke sekolah tanpa menikmati sarapan pagi. Dia berjalan menuju ke kelas. Apabila dia sampai, semua rakan sekelas memandangnya dengan pandangan yang pelik. Dia tidak mengendahkan rakan-rakan sekelasnya. Yang dia tahu, perutnya perlu diisi lantas kakinya dihayunkan ke kantin sekolah. Lagipun, jam baru sahaja menginjak ke pukul 7 pagi. Masih lagi sempat untuk menjamah sarapan.
            “Eh, aku dengar Su tu sakit. Sebab tu mak bapak dia tak bawa dia pergi luar negara. Tinggalkan dia dekat rumah berhantu tu.”
            Kedengaran suara salah seorang rakan sekelasnya, Amilia sedang elok bercerita mengenainya. Suhana diam. Karipap yang dibelinya dimakan tanpa menghiraukan orang lain yang turut sama makan di kantin sekolah itu. Dia senyap. Dia yakin dia bukan ditinggalkan oleh mama dan papanya seperti yang digembar-gemburkan oleh orang lain.
            Usai makan dia menonong ke kelas. Malas mahu melayan kerenah orang yang tidak tahu kisah sebenar. Tiba-tiba dia teringatkan mengenai mimpi yang seringkali mengganggu tidurnya semenjak-dua menjak ini. Dia tidak tahu apa ertinya mimpi itu. Sangat ngeri dan apabila dia terjaga pasti jam locengnya menunjukkan tepat pukul tiga pagi.
            “Kenapa harus aku bermimpi sampai macam tu sekali?”
            Lamunannya terhenti. Cikgu Alia sudahpun masuk ke dalam kelas.
            “Bangun...”
           Ketua kelasnya mengarahkan mereka bangun dan salam diberikan kepada Cikgu Alia. Kelas pun bermula seperti biasa.
*****
SUHANA kembali dari sekolah. Kelihatan kereta mama dan papa terparkir garaj kereta. Dia meluru masuk ke dalam rumah. Dia segera berlari ke dapur. Tiada sesiapapun di situ. Lantas dia berlari ke tingkat atas rumah. Pintu bilik mama dan papa dibuka. Kosong. Yang ada hanyalah perabot-perabot kaku yang diselimuti dengan kain putih. Dia terduduk di hadapan pintu bilik itu. Persoalan demi persoalan bermain di mindanya. Betulkah dia sakit sehinggakan mama dan papa meninggalkannya? Dia sendiri tak pasti.
            Kedengaran bunyi gelas pecah di ruang bawah rumah. Segera Suhana bergerak menuju ke bawah. Dia cuba mencari di mana bunyi itu datang. Dia bergerak menghampiri dapur. Terdapat kesan kaca bertaburan di atas lantai di dapur. Masalahnya siapakah yang berani memasuki rumahnya?
            “Siapa? Cepat keluar. Kalau tak saya panggil polis.”
        Suhana cuba memberanikan diri memanggil gerangan yang memecahkan gelas. Dia memanggil dan terus memanggil namun hampa. Penat berkeadaan demikian, dia meneruskan kerja-kerja lain. Bukannya dia tidak biasa ditinggalkan keseorangan. Dia senyap. Kemudian dia terasa seperti seseorang di belakangnya. Dia menoleh. Seorang perempuan berbaju putih sedang memandangnya. Dia tersenyum ke arah Suhana. Bulu roma Suhana tegak berdiri dan tak semena-mena dia pengsan.
*****
ENCIK SHAHRUL dan Puan Sarimah pulang ke banglo kolonial milik mereka. Mereka memasuki rumah yang sunyi itu. Rasanya sudah dua minggu rumah ini ditinggalkan. Mereka melangkah ke dalam rumah.  Encik Shahrul meletakkan bagasinya di tingkat atas rumah manakala Puan Sarimah ingin menuju ke dapur untuk menyediakan air untuk dihidangkan kepada suaminya. Sempat juga dia melaungkan nama Suhana supaya anak gadisnya perasan akan kepulangan mereka. Dia begitu rindu dengan anak bongsunya itu. Saat kakinya melangkah ke dapur, dia terkedu apabila melihat sekujur tubuh sedang terbaring lemah di atas lantai dapur.
            “Abang!” jerit Puan Sarimah.
          Dia terduduk di situ. Encik Shahrul yang mendengar jeritan isterinya terus berlari menuruni tangga. Dia memeluk isterinya yang pucat melihat sekujur tubuh itu. Encik Shahrul mendekati tubuh itu. Dia menyentuh wajah itu. Wajah anaknya Suhana. Segera dia memeriksa nadi anaknya. Masih berdenyut namun lemah. Lantas anaknya didukung dan dibawa menuju ke kereta.
            “Imah, ambilkan kunci dan wallet abang. Kita ke hospital sekarang.”
            Puan Sarimah segera menurut. Kunci kereta Myvi hitam dan dompet suaminya diambil dan mereka berdua berlalu ke hospital. Suhana perlu diselamatkan.
*****
DOKTOR memeriksa Suhana. Kemudian dia memandang ke arah Puan Sarimah dan Encik Shahrul. Dia mengerutkan kening.
            “Bagaimana dengan anak saya doktor?”
Encik Shahrul bertanya apabila melihat doktor sudah selesai memeriksa keadaan anaknya. Puan Sarimah hanya diam. Setia menanti tiap-tiap patah perkataan yang bakal disampaikan oleh doktor itu.
“Badan anak encik cuma sedikit lemah. Mungkin disebabkan tak makan. Biarkan dia berehat secukupnya.”
Doktor itu kemudiannya berlalu. Encik Shahrul sedikit lega apabila mendengar penjelasan daripada doktor. Namun, terbit penyesalan dalam dirinya apabila meninggalkan anaknya sendirian di banglo kolonial yang baru dibeli setahun yang lalu.
“Abang, jom kita jenguk Su.”
Puan Sarimah mengajak Encik Shahrul menjenguk anak mereka. Encik Shahrul hanya menurut.
“Abang rasa macam kita ni tak bertanggungjawab. Tinggalkan Su sendirian di rumah. Kalau kita sampai lewat, abang sendiri tak tahu apa yang akan berlaku pada anak kita.”
Encik Shahrul menyesal. Teramat-amat menyesal. Puan Sarimah memegang lengan suaminya. Dia juga kesal dengan apa yang berlaku kepada anaknya. Tak sangka begini jadinya.
“Sudahlah tu abang. Menyesal pun dah tak guna. Benda dah jadi. Yang penting selepas ni, kita cuba lakukan yang terbaik buat Su.”
Puan Sarimah cuba memujuk suaminya. Kemudian mereka masuk ke wad yang menempatkan anak mereka. Suhana memerlukan sokongan moral dari mereka.
*****
SUHANA membuka matanya. Wajah mama dan papanya dapat dilihat apabila mereka membuka mata. Dia tersenyum. Puan Sarimah mengusap tangannya. Dia tersenyum.
            “Mama...” panggil Suhana.
            Puan Sarimah tersenyum.
            “Ya sayang. Mama takkan tinggalkan sayang sendirian di rumah lagi.”
            “Su takut mama. Mama jangan tinggalkan Su lagi ya.”
Puan Sarimah mengusap rambut anaknya dengan penuh kasih. Hari ini anaknya sudah boleh dibawa pulang ke rumah. Dia membantu anaknya menyalin pakaian hospital dengan pakaian yang dibawanya dari rumah.
“Hari ni, kita balik rumah ya sayang. Mama beli banyak hadiah dari Jepun untuk Su. Along dan Angah pun dah ada di rumah.”
Suhana mengukir senyuman. Kali ini dia tidak sendirian lagi. Mama, papa, Along dan Angah akan berada di rumah. Bersama-sama memenuhi banglo kolonial itu yang sentiasa sunyi.
“Owh. Nanti bolehlah kita makan sama-sama kan mama. Macam dulu-dulu.”
Suhana sedikit teruja. Dia mahu bersama-sama dengan keluarganya seperti dahulu. Seperti sewaktu mereka masih tinggal di kawasan rumah teres dulu. Dia rindukan kenangan itu.
*****
PUAN SARIMAH memerhatikan tingkah laku Suhana yang sedikit pelik hari demi hari. Suhana dilihatnya selalu mengenakan pakaian yang berwarna putih sepanjang masa dan setiap hari. Rambut anaknya yang panjang dibiar lepas tanpa mengikatnya. Puan Sarimah pelik. Seingatnya, Suhana amat gemar mengikat mendandan rambutnya setiap hari. Dia sedikit hairan dengan tingkah laku Suhana. Bukan dia sahaja yang perasan mengenai tingkah laku Suhana yang pelik, malah ahli keluarga lain turut bertanyakan mengenai anaknya Suhana yang berperangai pelik sejak akhir-akhir ini.
            “Su, kenapa tak ikat rambut? Mari sini mama ikatkan.”
            Mata Suhana mencerlung ke arah Puan Sarimah. Puan Sarimah terkedu. Ini pertama kali Suhana berperangai sedemikian rupa.
            “Kenapa sibuk-sibuk nak ikatkan rambut aku? Kau dengki dengan rambut aku kan?”
            Suara Suhana sudah mulai berubah. Puan Sarimah terkedu. Dia cuba menenangkan Suhana namun tangan Suhana sudah mulai mencengkam tangannya kuat.
            “Sayang, sedar tak ini mama? Tak baik sayang buat macam ni dekat mama.”
            Suara Puan Sarimah sudah mulai mengigil. Kekuatan Suhana luar biasa bagi gadis yang seusia dengannya. Tak mampu dia meloloskan diri dari cengkaman Suhana.
            “Mama? Siapa mama aku? Mama aku dah lama mati. Aku dah bunuh dia. Kau jangan nak tipu aku.”
            Suara Suhana semakin kuat bertempik dan dia mulai ketawa mengilai. Puan Sarimah ketakutan. Dia amat berharap suaminya akan pulang ke rumah  segera. Segera Puan Sarimah mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran yang terlintas difikirannya kala itu. Suhana menjadi sedikit berang apabila Puan Sarimah mula mengalunkan ayat Kursi.
            “Diam! Aku kata diam.”
         Serta-merta cengkaman tangan Suhana yang kuat pada lengan Puan Sarimah dilepaskan. Suhana kemudiannya menutup kedua-dua belah telinganya dan jatuh pengsan. Segera Puan Sarimah mencapai telefon bimbit dan mendail nombor telefon suaminya. Dia memangku Suhana yang sudah terbaring lesu di atas lantai di tengah rumah.
*****
SUHANA tersedar. Keadaan bilik itu suram sekali. Dia seakan mengenali tempat ini. Namun dia tidak dapat mengingati apakah tempat ini. Suasana gelap menyelubungi tempat ini. Dia bangkit dari katil menuju ke arah pintu apabila dia menyedari bahawa dia masih di dalam banglo kolonial milik keluarganya. Bunyi bising di luar bilik menyebabkan dia tergerak hati untuk keluar dari bilik tidur itu. Dia mengintai dari celah pintu. Kedengaran seorang lelaki sedang bergaduh dengan budak kecil. Ya, dia kenal budak kecil itu. Budak yang selalu muncul dalam mimpinya.
            “Abang jahat! Lia tak suka abang! Abang patut mati!.”
            Serentak dengan itu, sebilah belati sudahpun tertusuk di perut lelaki itu. Suhana terkedu. Dia menyorok di belakang pintu bilik. Apabila lelaki itu tidak lagi bergerak, si kecil itu sedaya upaya menarik mayat lelaki itu ke dalam bilik itu. Suhana mengigil ketakutan. Kemudian si kecil itu turun ke bawah. Mata Suhana memandang tingkah si kecil itu. Satu persatu anak tangga dituruninya.
            Tak lama selepas itu, kedengaran jeritan lelaki dan perempuan di bawah. Suhana mengigil ketakutan. Adakah nasib mereka juga sama dengan lelaki itu? Perlahan Suhana menuruni tangga. Dia mahu melihat apa yang berlaku. Kakinya tak mampu berdiri apabila melihat seorang lelaki dan perempuan pertengahan usia kaku berlumuran darah di atas sofa empuk di ruang tamu.
            Sekali lagi kedengaran jeritan di dapur. Suhana tersentak. Segera dia mencari tempat untuk menyorok. Dia takut dia juga akan menjadi mangsa si kecil itu. Dari kejauhan dia memandang si kecil itu di sebalik pasu bunga. Jam berdenting tiga kali menandakan pukul tiga pagi. Pakaian si kecil itu yang berwarna putih sudahpun disimbah dengan warna merah pekat. Bau hanyir darah menyelubungi satu banglo itu. Si kecil itu berjalan sambil membawa sebilah pisau chef di tangannya. Dia melintasi tempat Suhana menyorok. Suhana sedikit lega. Namun, belum puas dia menarik nafas lega, si kecil itu sudahpun berada di hadapannya.
            “Ada lagi yang masih hidup?”
            Si kecil itu mengilai. Pisau chef itu kemudian ditusuk ke perut Suhana. Tepat.
*****
“Mama!”
Suhana menjerit. Dia memeluk Puan Sarimah. Badannya berpeluh. Puan Sarimah cuba menenangkan Suhana. Encik Shahrul juga berada di situ. Suhana memerhatikan keadaan sekeliling. Mama, papa, abang dan kakaknya turut berada di ruangan itu. Dia memandang ke arah lelaki berjubah putih. Lelaki itu memegang tasbih. Puan Sarimah mengusap kepalanya. Dia bersyukur Suhana sudah sedar.
“Alhamdullilah. Su sedar juga sayang.”
Suhana mengerutkan kening. Papanya sedang mengucapkan terima kasih kepada lelaki berjubah putih itu. Dia meminta pengertian daripada Puan Sarimah.
“Mama, tadi Su mimpi, ada kisah bunuh dalam rumah ni.”
“Shhh... Su jangan fikir apa-apa. Mama dan papa janji takkan tinggalkan Su seorang lagi. Kita pindah rumah. Mama tak nak duduk dalam rumah yang membahayakan anak-anak mama.”
Puan Sarimah menenangkan Suhana. Dia juga baru tahu bahawa dahulunya rumah ini pernah dihuni oleh sebuah keluarga kenamaan yang berakhir dengan kisah pembunuhan yang tragis. Dikatakan juga anak bongsu keluarga itu dilaporkan hilang dan tidak ditemui sehingga kini. Tidak siapa yang mengetahui kisah anak bongsu keluarga itu. Ada yang mengatakan dia dihantar ke pusat pemulihan akhlak dan ada juga mengatakan bahawa dia membunuh diri sendiri di dalam bilik tidurnya. Tak siapa yang tahu.
*****
DI SATU SUDUT, seorang gadis bergaun putih sedang memerhatikan banglo kolonial itu dari jauh. Dia tersenyum. Rambutnya yang panjang dilepaskan. Dia menari-nari dan kemudian menghilang dalam kabus putih.
TAMAT

P/s: Cerpen pertama yang guna genre seram. Harap suka.


Siapakah kekasih hatiku? 9, 10

Wednesday, November 30, 2011
BAB 9

AKU menghempaskan badanku di atas katil. Sunyi. Kuperhatikan keadaan di sekeliling. Objek-objek kaku terletak elok ditempatnya. Kemudian, mataku tertancap pada bingkai gambar yang berada di atas meja berhampiran dengan katilku. Lalu aku bangun mencapai bingkai gambar itu. Gambar aku dan Alan di majlis perkahwinan kami. Segera fikiranku menerawang. Peristiwa yang berlaku petang tadi berlegar-legar di fikiranku dan tanpa disedari sedikit demi sedikit merobek hatiku. Alan. Wajah lelaki itu segera memenuhi kotak fikiranku, menyesakkan dada dan sekaligus menyakitkan hatiku. Lantas air mata yang sudah sedia bermain di tubir mata gugur juga.
‘Kenapalah aku nangis-nangis macam ni. Tak guna pun menangis sebab laki macam tu.’
 Aku cuba memujuk hati sendiri. Lantas, aku bangkit dari katil. Bingkai gambar sengaja kubiarkan di atas katil. Lalu aku ke kamar mandi. Mencari sedikit ketenangan dengan buih mandian lavender yang baruku beli tadi.
Lama juga aku berendam di dalam tab mandi. Siap buat konsert lagi. Habis semua lagu jiwang-jiwang terkeluar dari mulutku. Nyanyian ala-ala soprano juga turut kupersembahkan untuk mengurangkan kesedihan. Sudah menjadi tabiatku, jika hatiku diamuk resah, aku pasti aku menyanyi lagu-lagu jiwang dengan sepenuh jiwa raga dan sedaya- upaya menyumbangkan lagu tersebut.
Ingin aku mendapatkan khidmat Misya, namun aku takut akan membuka pekung di dada. Aku tak mahu kepincangan rumah tanggaku diketahui umum. Setelah lama berfikir, aku putuskan untuk menanggung sendiri sahaja. Orang luar tak perlu tahu.
*****
ENTAH berapa lama aku bertapa di dalam bilik air. Aku sendiri tak menyedarinya. Akhirnya aku keluar juga. Dalam kesamaran cahaya, aku dapati seketul objek seakan-akan manusia sedang berbaringan di atas katilku. Mujurlah aku sudah siap berpakaian. Sudah menjadi tabiatku untuk terus memakai pakaian di bilik mandi. Almaklumlah aku ni kan pemalu. Lama aku berdiri di muka pintu bilik air itu. Memerhatikan objek yang terdampar bak dugong kelemasan di atas katilku. Tiba-tiba objek itu bangkit dari pembaringannya. Memandang aku yang masih lagi di muka pintu.
“Sedap nyanyian soprano kau. Patutlah dua tiga hari ni ade je pinggan yang retak kat rumah kita ni.”
Alan memerli aku. Aku senyap. Lantas aku mendekati Alan. Tangannya ku salam dan kukucup. Namun segera Alan menarik tangannya dari peganganku. Tindakan refleks agaknya. Aku sudah biasa dengan tindakan refleks sebegitu.
“Abang baru sampai?”
Aku bertanya. Sengaja aku lembutkan suara, khas buat Alan kerana dia suamiku.
“Lama la jugak sampai naik bernanah telinga aku dengar kau menyanyi kat dalam tu.”
Sinis pertuturannya. Aku akur. Aku isteri yang tak dianggap. Pastinya dia tak punya hati untuk menuturkan kata-kata yang indah buatku. Aku berlalu ke arah meja solek. Rambut yang agak lembab ku sikat dengan menggunakan jari jemariku sebelum menggunakan sikat. Losyen bayi aku lumurkan di tangan, leher and juga kakiku. Bedak Carrie Junior kutempek ke muka ku yang tak seberapa ni. Aku hanya melirik ke arah  Alan. Masih berbaringan di atas katil.
‘Kenapa dia tak tidur kat rumah isteri baru dia? Biasanya lelaki ni mana nak berenggang dengan isteri dia. Lagi-lagi yang dia sayang.’
 Aku bermonolog sendirian.  Entah mengapa aku ingin sekali berbicara dengan Alan. Sekadar berborak kosong. Lagipun sudah lama aku tak berborak dengan Alan.
“Abang?”
Aku memanggil Alan. Kadang kala aku sendiri pelik akan sikapku. Aku selalu cuba mendekati Alan, cuba memikatnya meskipun aku tahu sukar untuk mendapatkan hatinya walau secebis.
Alan diam. Lantas aku berpaling dari meja solek. Mencari seraut wajah Alan. Alan senyap. Aku bangkit menuju ke arah Alan lantas aku melabuhkan punggung di birai katil. Bahunya kusentuh. Sekalilagi tindakan refleks berlaku lagi. Tanganku ditepis. Aku tersentap. Dengusan Alan memberikan aku isyarat agar tidak mengganggunya. Aku bangun dari dudukku. Saat itu,  telefon bimbit Alan mula mengalunkan lagu tanda ada yang memanggil.
Alan menjawabnya sambil mata mengerling ke arahku, mengisyaratkan agar menjauh dari dirinya. Aku akur. Aku berlalu keluar dari bilik. Sempat juga aku mendengar tawanya dengan pemanggil itu.
I love you, sayang. Bosanlah  duduk kat sini. Sayang la, suruh abang balik rumah ni. Padahal sayang tahu abang rimas duduk kat sini.”
Manjanya bunyinya. Aku sendiri tak sangka ayat-ayat romantis seperti itu boleh keluar dari kotak suara Alan.
Aku tergamam. Lututku terasa longgar mendengar kata-kata romantis itu. Tapi sayang, bukan untukku. Mudahnya bagi seorang insan bernama Riana mendapat kasih sayang seorang suami. Sedangkan aku? Ketandusan kasih sayang seorang suami. Terpaksa mencari-cari kasih sayang suami dalam bahtera rumah tangga yang hampir karam di tengah lautan. Mungkinkah aku pengemis cinta?
Tak sanggup mendengar bait-bait romantis Alan buat Riana, aku turun ke bawah.Lantas punat televisyen dibuka. Aku? Menikmati drama yang tak tahu hujung pangkalnya di televisyen. Entah bila aku tertidur pun aku tak pasti. Yang pastinya, aku cuba mencipta kenangan manis  bersama Alan di dalam mimpi.
‘Mengapa saat hati ini sudah mula menyayangi, dia bertindak menyakiti?'


BAB 10

SAYUP-SAYUP kedengaran azan subuh menyedarkan aku dari lena yang panjang. Aku bangkit dari sofa dan berlalu ke arah bilik tidur utama. Perlahan kakiku mendaki satu persatu anak tangga. Akhirnya aku sampai di hadapan bilikku. Lama aku berfikir sebelum melangkah masuk. Risau aku akan mengganggu lena Alan. Lama juga aku mundar- mandir di hadapan pintu dan akhirnya..
‘Alah, masuk je lah. Bukan aku nak kejutkan dia pun kan.’
Aku berkira-kira untuk masuk ke bilik dan akhirnya tanganku memulas tombol pintu bilik. Perlahan. Sayup-sayup kedengaran alunan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran menyapa telingaku. Aku terkaku di situ. Alan memandang aku. Aku membetul-betulkan rambut aku yang sedikit kusut lantaran baru bangkit dari tidur. Aku terus berlalu ke bilik mandi. Ingin mengambil wudu’ dan segera menunaikan solat subuh.  Apabila aku usai mengambil wudu’, kulihat Alan masih berteleku di sejadah. Saat itu, aku rasakan dialah lelaki yang terbaik untukku. Alan memandang aku. Senyuman manis cuba ku hadiahkan namun hambar kurasakan.
“Hurm, jom jemaah sama-sama.”
 Perlahan Alan menuturkan itu kepadaku. Aku seakan tak percaya apa yang kudengari. Terharu, gembira, sebak semuanya bercampur menjadi satu perasaan yang sukar di gambarkan dengan kata-kata. Aku menyarung telekung dengan segera dan pagi yang hening itu menjadi saksi aku solat berimamkan suamiku sendiri, Alan.
Bacaan doa selesai dibaca oleh Alan dan aku mengaminkan doa itu. Tiba-tiba seakan ada satu perasaan halus yang mengusik hati dan perasaanku.
‘Perlukah aku merebut dia dari Riana?’
Soalan itu kerap berlegar-legar di fikiranku tika ini. Alan menghulurkan tangannya kepadaku, tanda ingin aku menyalaminya. Aku menyalaminya dan mengucup tangannya. Kuharapkan ada kucupan singgah di dahiku seperti yang kusaksikan di dalam drama televisyen swasta namun hampa. Aku hampir terlupa yang dia hanya memakai pangkat suami di atas surat nikah.
*****

SARAPAN pagi aku sediakan dengan penuh kasih sayang. Almaklumlah, aku baru mendapat suntikan semangat dari suamiku tadi. Kisah rumah tanggaku semakin menunjukkan tanda-tanda positif walaupun dengan kehadiran Riana. Sehingga kini aku masih mendiamkan kisah isteri kedua Alan. Malas hendak menyibukkan diri dengan kisah rumah tangga Alan dan maduku. Bukan aku tak mahu bertanyakan mengenai Riana, namun aku khuatir nanti Alan akan memberikan jawapan yang bisa mengugah kesabaran yang kuhimpunkan selama ini. Biarlah masa yang menentukan.
Telur mata kerbau separuh masak bersama nasi goreng cina serta kopi kusediakan sebagai sarapan pagi ini. Kelibat Alan yang sedang menuruni tangga melekakan aku seketika. Menatap betapa kacaknya suamiku yang aku kongsi dengan seorang wanita lain yang bernama Riana.  Alan melabuhkan punggung di kerusi. Segera aku mencedukkan nasi goreng ke dalam pinggannya. Secawan kopi aku sediakan untuknya.
“Abang, makan.”
Aku mempelawa Alan menjamu selera. Alan hanya mengangguk sedikit dan menyuap makanan ke dalam mulut untuk dikunyah.
“Mungkin aku tak balik malam ni. ada hal.”
Alan memulakan bicara. Suapanku terhenti seketika. Namun aku terus tersedar, lumrah insan berkongsi suami memang begini. Harus ada giliran bagi mengelakkan ketidakadilan.
“Hurm, kalau macam tu Tia nak minta izin balik rumah mama boleh tak? Dah rindu.”
Aku menguis-nguis nasi yang masih berbaki di pinggan. Menanti bicara seterusnya dari Alan. Mengharapkan keizinan Alan untuk pulang ke rumah mama.
“Mulai hari ini, aku izinkan semua aktiviti yang kau lakukan kecuali yang menjatuhkan maruah aku sebagai suami kau dan mencalarkan maruah kau sebagai isteri aku,”  tutur Alan.
Aku menghirup kopi namun kelat rasanya. Terasa tersekat di kerongkongku. Memandang Alan yang begitu selamba menyuap nasi sedikit demi sedikit ke mulutnya. Apakah dia sedar yang aku amat terguris dengan kata-katanya? Membunuh rasa bahagia yang baru aku kecapi hari ini. Kadang kala aku terfikir, siapakah aku di matanya.
“Terima kasih abang.”
Aku bangkit dari kerusiku apabila Alan mula melangkah ke muka pintu. Tangan Alan ku tarik. Ternyata Alan sedikit terkejut. Lembut tangannya, lantas aku menyalaminya. Biarlah apa yang hendak difikirkannya, aku perlu lebih agresif. Aku sudah penat berendam air mata dengan sikapnya. Aku akan dapatkannya walau apa jua sekalipun.
‘Riana, maafkan aku jika selepas ni aku terpaksa menyakitkan dirimu.’
*****
AKU pulang ke rumah mama. Rindu rasanya hendak ketemu dengan mama dan juga abah. Melihat mesranya mama dan abah menyambutku di muka pintu menambahkan lagi bahagia di hatiku. Jika Alan tak sudi menyayangi aku, mama dan abah masih sudi menghulurkan kasih sayang kepadaku.  Kisah rumah tangga kami, ku simpan kedap dalam hati. Tak baik membuka pekung di dada. Aku pasti akan dipersalahkan kerana tak pandai jaga suami. Jadi lebih baik aku diamkan sahaja.
“Mama sihat?”
Aku memeluk mama. Kemudian beralih kepada abah. Tangan abah kukucup tanda hormat.
“Sihat. Marilah masuk. Mama dah masakkan nasi ayam untuk Tia. Eh, Alan tak ikut Tia ke?”
Mama sudah mula menyoal perihal menantu bertuahnya itu. Aku hanya mampu tersengih. Nasib baik semua soalan-soalan itu sudah kusediakan skema jawapannya. Senang nanti. Aku tak mahu mama menghidu bau-bau kepincangan dalam rumah tangga kami.
“Alan ada hal mama.”
Mama mengangguk sedikit. Abah? Sudah berlalu ke meja makan.  Pasti mereka tak menjamah makanan lagi. Aku menyendukkan nasi ke pinggan abah, mama dan akhirnya buat diriku sendiri. Sunyinya rumah ini tanpa adik-adikku, Liya dan Arsyad. Abangku? Sudah lama berada di rantau orang, mencari rezeki.
“Arsyad dan Liya bila balik?”
Sengaja aku mengutarakan soalan itu. Aku cuba mengelak sebelum aku menjadi topik utama perbincangan di meja makan.
“Liya balik bulan depan, Arsyad pun sama. Kamu, Tia. Bahagia tak dengan Alan? Abah tengok Alan macam tak selalu je balik rumah ni.”
Abah menceduk sup ayam ke pinggan nasinya. Aku sedikit terkedu. Segera aku memaniskan muka. Walhal dalam hati penat mencari jawapan bagi soalan abah.
“Alan? Sibuk sikit la abah. Bukan Tia tak ajak dia balik tapi dia memang selalu sibuk. Tia tak sampai hati nak peningkan kepala dia.”
Satu pembohongan telah aku cipta. Semuanya kerana Alan. Abah tak lagi bertanya mengenai menantu kesayangannya. Kami kembali berbicara mengenai hal-hal lain sehingga selesai makan.
‘Tapi, betul apa aku cakap. Alan memang sibuk. Sibuk dengan isteri kedua dia. Mana ada masa dengan aku.’
Usai makan, aku membantu mama mengemaskan meja makan. Dalam hati aku berdoa agar mama dan abah tak lagi bertanyakan mengenai Alan. Hatiku perit apabila mengenangkan Alan dan tingkahnya. Kadangkala aku terfikir, haruskah aku akhiri semua ini dengan sebuah penceraian? Aku akan cuba selesaikan, walaupun aku terpaksa beralah.
******
AKU menjejakkan kaki melangkah masuk ke dalam bilik yang dahulunya pernah aku gunakan untuk belajar, tidur dan juga berangan. Buku-buku masih tersusun elok di tempatnya. Aku mengambil buku Hikayat Malim Deman.  Buku yang hampir dibakar oleh mak cikku sewaktu mengemas  rumah tinggalan arwah datukku. Aku pencinta buku. Begitu menyukai sastera namun aku berkecimpung dalam bidang sains.  Lantas mataku tertancap ke arah koleksi albumku. Aku mengambil dan menyelak sehelai demi sehelai. Lama mataku tertancap pada seseorang yang pernah menambat hatiku dulu.
‘Alah, cinta monyet. Manakan sampai ke jinjang pelamin.’
Album kututup dan aku berbaringan di atas katil. Aku mencapai telefon bimbitku.  Menekan-nekan punat telefon mencari daftar nama Alan. Aku bertekad, Alan akan ku miliki walaupun aku terpaksa memisahkan  dia dari Riana.
“Helo.”
Panggilan aku disambut oleh suara garau Alan.
“Abang. Tia ni. Abang sihat? Abang kat mana ni?”
Sengaja ku ceriakan suaraku. Dengusan Alan kedengaran di hujung talian. Nyata dia tak senang menerima panggilan dariku.
“Kau ni kenapa? Tiba-tiba tanyakan pasal aku. Aku sihat bila tak nampak muka kau.”
  Talian segera dimatikan. Sebak. Itu sahaja yang aku rasakan kini. Aku mengharapkan kata-kata manis yang keluar dari bibirnya namun hampa belaka. Aku tersenyum sendirian. Alan. Sejak bila dia menuturkan kata-kata manis buatku.
‘Aku akan pastikan kau tersungkur di depanku. Jagalah kau Alan.’