Followers

Siapakah kekasih hatiku? 19

Sunday, February 12, 2012
PERTEMUAN dengan Fairuz membangkitkan lagi memori lama. Ya memori yang banyak mencalitkan luka di dalam hatiku. Aku diam di atas sofa, melayani fikiran. Bait-bait ayat yang dituturkan Fairuz masih berlegar di fikiranku.
“Aku tahu kau tak bahagia. Kalau aku tahu kau akan jadi macam tu, aku takkan putuskan pertunangan kita dulu.”
Kata-kata Fairuz masih terngiang-ngiang di telingaku.
“Aku bahagia Fairuz. Aku bahagia dengan caraku sendiri. Kau tak perlu risau. Aku punya suami dan anak yang perlukan aku,” tegas aku menuturkannya.
“Adakah kau pasti dia perlukan kau?”
Fairuz memberikan pertanyaan yang tak mampu aku jawab.
‘Betulkah Alan perlukan aku?’
Aku masih lagi duduk melayani perasaan. Kurasakan tanganku digenggam seseorang. Kala itu, lamunanku  terhenti.
“Tia fikirkan apa? Abang balik pun tak sedar.”
Alan tersenyum. Perlahan aku menyalami Alan. Aku agak terkejut apabila Alan mengucup dahiku.
“Tak ada apa-apa. Tia cuma penat sedikit. Banyak kerja akhir-akhir ni. Alan nak air?”
Aku masih tak boleh memanggilnya abang lantaran kisah lalu yang masih berbekas di hatiku.
“Tak payah. Mari sini, duduk dengan abang. Makin pucat abang tengok Tia ni.”
Alan menilik mukaku. Kemudian membelai pipiku. Aku tersenyum.  Ya, aku suka diperlakukan begitu namun perlahan aku bangkit dari sofa. Aku tak mahu hanyut dalam cinta yang tak pasti.
“Tia nak ke dapur kejap. Haus.”
Sengaja aku berikan alasan kepada Alan. Aku tak mahu terus dibuai dengan perasaan itu.
“Biar  abang buatkan air. Tia nak air apa?”
Aku tersenyum melihat Alan yang sudah pun bangkit dari sofa. Lantas aku menarik Alan kembali duduk di sebelahku.
“Alan tak payah susah-susah.  Dah pergi mandi.”
Aku mengarahkan Alan  ke kamar mandi.
“Tia.”
Alan memanggilku. Aku berpaling ke arah Alan dan satu kucupan singgah di pipiku. Segera Alan berlalu ke bilik mandi. Aku terpaku di situ. Tanganku memegang pipi yang menjadi mangsa kucupan Alan.
‘Katakan ini semua mimpi semata-mata kerana aku tak mahu bangkit dari mimpi ini.’
*****
AKU berbaringan di atas katil. Masih berkira-kira apa yang harus dilakukan esok. Alan sudah pun menyarungkan pijama biru dan mengambil tempat di sebelahku. Aku mengesot sedikit, memberikan sedikit ruang untuknya berbaringan di sebelahku.
“Tia, boleh abang cakap sedikit?” tutur Alan.
Matanya masih memandang syiling. Aku hanya senyap. Sedang menanti bait-bait seterusnya daripada Alan.
“Abang perasan sejak akhir-akhir ni Tia kurang bercakap. Dah tak macam dulu. Dulu kalau abang balik, Tia mesti banyak celoteh sekarang ni…”
 Alan tak menyambung kata-katanya. Dibiarkan tergantung sebegitu. Aku senyap. Apabila tiada respon diberikan kepadanya Alan memelukku. Erat. Bau haruman dari shower foamnya menusuk ke rongga hidungku. Agak maskulin. Aku cuba merenggangkan pelukan namun pelukannya kurasakan semakin erat.
“Abang? Tia rasa sesak nafas ni. Boleh tak jangan peluk kuat sangat?”
Aku berbisik perlahan. Cukup untuk didengari oleh Alan.  Kedengaran Alan ketawa.  Pelukan direnggangkan sedikit.
Okay, sorry dear. Abang geram sangat. Tia makin kurus sekarang. Peluk pun tinggal tulang.” Aku tersipu-sipu malu mendengar bait bicara Alan.
“Alan. Tia...”
Belum sempat aku menghabiskan kata-kata mengucup dahiku.
“Shh.. abang tak mahu dengar apa-apa. Jom tidur.”
Alan mengeratkan pelukan. Aku hanya membiarkan.
*****
PERKARA pertama yang kulihat pagi itu adalah Alan yang masih pulas tidur sambil tangannya yang melingkari pinggangku. Aku tersenyum. Terselit rasa bahagia di hatiku.  Aku harapkan bahagia ini berkekalan. Perlahan aku bangkit dari katil. Hajatnya ingin membersihkan diri. Aku mahu menunaikan solat subuh. Tanganku mencapai tuala dan terus melangkah ke bilik mandi. Alan kubiarkan tidur, niatnya mahu mengejutkannya selepas aku selesai mandi. Usai mandi aku lihat Alan sudah bangun. Senyumannya membuatkan aku tersipu malu.
“Jom kita solat sama-sama. Tunggu abang sekejap.”
Alan bangkit dari katil lalu mencapai tuala menuju ke bilik air. Aku pula menghamparkan sejadah. Baju melayu dan kain pelikat ku letakkan di atas katil. Telekung kusarung sementara menunggu Alan siap mandi.
Pagi itu, aku solat berimamkan Alan. Perasaan bahagia menyelubungi diriku kala itu. aku betul-betul mengharapkan ada sedikit ruang buatku di hati Alan. Amat mengharapkan.
Usai solat seperti biasa aku bersiap untuk turun ke bawah. Aku mahu menyediakan sarapan yang enak pagi ini. Persediaan untuk hidup baru dengan Alan. Alan? Dia sibuk mengemaskan katil. Rajin benar dia hari ini. Pada mulanya aku ingin mengemaskan katil namun Alan beria-ria ingin mengemaskan katil. Dia seakan teruja.
Jadi aku turun ke bawah menyediakan sarapan pagi.  Sedang asyik menyediakan sarapan pagi, kurasakan tangan melingkari pinggangku. Mujurlah aku bukan spesis yang melatah, kalau  tak mesti masuk akhbar muka surat depan.
‘Suami Mati Ditetak Gara-Gara Isteri Melatah.’
“Sayang buat apa tu? Lama lagi ke? Abang dah lapar ni.”
Alan merengek. Aku hanya senyap. Pijar rasanya mukaku saat ini.
“Belum lagi. Alan duduk la kat luar dulu. Nanti dah siap, Tia panggil Alan.”
 Aku cuba meloloskan diri dari pelukan Alan namun pelukan Alan sangat kejap sehinggakan sukar untuk aku meloloskan diri.
“Shh… Kenapa panggil abang dengan nama? Abang tak suka. Panggil abang.”
Alan menegurku. Aku senyap.
“Hurm.. abang. Kalau abang asyik peluk macam ni, bila kita nak makan?”
Alan tersengih. Aku cuba tayang muka selamba walaupun dalam hati terasa berdebar-debar semacam. Lantas pelukan erat tadi dileraikan dan Alan menuju ke ruang tamu. Aku sedikit lega dengan tindakannya itu.
*****
AKU melawat Iza hari ini. Keadaan si kecil semakin baik. Risau juga aku. Iza dilahirkan tak cukup bulan, ditambah pula dia kematian ibu kandung. Tak sempat dia merasa susu ibu yang baik untuk bayi. Walaupun susu formula ada namun itu tak cukup bagi bayi seperti Iza. Iza masih lagi di dalam pemerhatian doktor. Risau juga aku. Kasihan si kecil Iza. Aku mahu mencurahkan kasih sayang kepada Iza.  Aku memerhatikan Iza yang ditempatkan di dalam inkubator. Apa yang aku tahu, bayi tak cukup bulan perlukan oksigen dan  haba yang secukupnya kerana lemak di dalam badannya masih tak mencukupi untuk memanaskan badannya sendiri.
‘Sampai bila anak mama nak duduk dalam tu? Mama teringin nak dukung sayang.’ Aku berbicara sendiri.
“Kat sini rupanya  kau. Aku dah agak dah.”
Aku memandang ke arah suara itu. Siapa agaknya gerangan tuan punya suara itu. Mataku terbuntang tatkala melihat gerangan pemilik suara itu. Dia melambai dan tersenyum.
“Fairuz? Kenapa ada kat sini lagi? Bukankah isteri kau dah keluar hospital ke?”
Bertubi-tubi aku bertanyakan soalan kepada Fairuz. Fairuz pula masih lagi tersenyum senang. Entah apa yang disenyumkan pun aku tak mengerti. Mungkin dia tersenyum melihat telatahku yang kalut apabila menyedari kehadirannya.
“Saja. Aku dapat rasakan kau kat sini. Hari tu kita tak habis lagi berborak. Well, aku macam berminat nak tahu pasal hubungan rumah tangga kau.”
 Aku mengerutkan kening. Sebolehnya aku tak mahu menceritakan perihal rumah tanggaku kepada orang lain. Lagipun hubungan aku dengan Alan semakin pulih.
“Tia. Aku tahu kau pun pasti nak tahu kenapa aku tak kahwin dengan  Julie kan? Jom kita makan sambil sembang-sembang. Dah lama kan kita tak jumpa.”
Fairuz mengajakku untuk makan bersama. Aku terasa serba salah. Lantas  nombor telefon Alan kudail. Aku mahu mendapatkan keizinannya.
“Assalamualaikum, abang.” Aku memulakan bicara.
“Waalaikumussalam, kenapa Tia call abang?” 
“Tia nak minta izin nak keluar makan dengan kawan lelaki. Abang izinkan ke?”
 Aku terus terang. Kedengaran dari hujung corong telefon Alan ketawa. Apa yang membuatkan dia ketawa? Cara aku meminta izin barangkali?
“Pergilah, abang izinkan. Tapi jangan lupakan abang tau.”
Aku tersenyum. Setelah telefon dimatikan, aku terus ke restoran bersama Fairuz. Fairuz tersenyum puas apabila aku menemaninya makan tengah hari ini. Sedangkan aku, penuh persoalan. Mengapa saat aku ingin berbaik-baik semula dengan Alan, ada sahaja yang dating menghalang? Tak layakkah aku mengecap bahagia? Atau Alan memang penuh muslihat?
‘Aku harap semua persoalan yang bermain di benak fikiranku boleh dijawab oleh Fairuz. Aku amat berharap.’

P/s: Ada sesetengah bahagian dalam enovel SKH, Hazel tak ubah atas sebab-sebab tertentu... Apa-apapun, harap maaf jika entri kali ini membuatkan kalian marah-marah atau sakit hati dengan watak Tia. Hazel tak berniat nak buat kalian marah. Maaf ye.. dan terima kasih kerana sudi singgah dan baca blog Hazel ini. ^^v

Siapakah kekasih hatiku? 18

Wednesday, February 1, 2012
BAB 18
AKU menegur Alan. Perlahan. Aku takut menganggu lamunannya dengan kehadiranku. Alan berpaling ke arahku. Sudah seminggu arwah Riana pergi dari hidup kami namun Alan masih tidak dapat menerima kenyataan atas pemergian arwah Riana. Aku mengambil tempat di sebelah Alan. Tangan kuletakkan di atas pehanya. Dia agak terkejut. Namun, kali ini tanganku tidak lagi ditepis.
“Alan, Tia nak cakap sesuatu ni.”
Aku mula bersuara. Alan memalingkan wajahnya ke arahku. Aku menarik nafas sedalamnya. Aku tak pasti adakah wajar aku menuturkan perkara ini, namun sampai bila aku harus begini? Aku mahu teruskan kehidupan yang normal. Punya seseorang yang sudi menerima diriku seadanya. Aku menarik nafas sedalamnya. Cuba mengumpul sisa-sisa kekuatan yang ada. Alan masih menungguku untuk bersuara.
“Alan, Tia rasa dah masanya Tia pergi dari hidup Alan.”
Aku menarik tanganku dari atas pehanya namun tersekat. Kulihat tanganku sudah berada dalam gengaman Alan.
“Kenapa baru sekarang Tia nak pergi?”
Alan mula bersuara. Perlahan dan sayu bunyinya. Aku tergamam. Adakah dia tak membenarkan aku berlalu dari hidupnya?
“Alan, please. Jangan buat Tia rasa bersalah macam ni.”
Aku mengharapkan pengertian Alan.
“Boleh tak Tia, bagi Alan sedikit masa?”
Permintaan Alan membuatkan aku senyap. Aku buntu.
Aku memandang Alan.  Tiba-tiba alan menarikku ke dalam pelukannya. Aku kaku. Kejap pelukannya sehinggakan aku tak mampu bergerak. Kurasakan cecair hangat mengalir menuruni pipiku.
“Maafkan Alan. Alan selalu buat Tia sakit.”  
Entah mengapa laju sahaja air mataku mengalir. Perlahan aku merenggangkan pelukan. Kutatap wajah Alan. Merah matanya menahan tangis.
“Sudahlah, Tia nak masuk dulu. Alan tak nak masuk lagi ke? Sejuk kat luar ni.”
Aku bangun dari dudukku. Alan kubiarkan sendirian di bangku luar rumah. Biarlah dia melayan perasaan sendirian. Aku tak mahu menganggu dirinya.
*****
TENGKU Riana Hafiza. Itu nama puteri yang dilahirkan Riana. Aku memerhatikan anak tiriku yang sedang lena di dalam inkubator. Kasihan dia, kecil-kecil sudah menjadi yatim. Aku memerhatikan dia, comel sungguh. Persis ibunya.  Wajah jelita ibunya akan diwarisi oleh puterinya ini.
“Comel kan dia.”
 Terasa dekat suara itu kedengaran di telingaku. Aku menoleh. Alan.
“Hmm... comel macam arwah maknya.”
 Aku mengiyakan. Alan memegang tanganku. Aku memandang Alan. Pelik dengan sikapnya. Kulihat wajahnya sedikit tak terurus. Misai dan jambang sudah mulai meliar di wajahnya.
“Boleh tak Tia jadi ibu kepada Tengku Riana Hafiza? Dia perlukan kasih sayang seorang ibu.”
Wajah Alan begitu mengharap. Aku senyap. Aku mahu melangkah keluar dari hidupnya. Aku tak mahu lagi menderita.
“Bagi Alan, Tia cuma boleh jadi ibu je kan. Tak boleh jadi isteri?”
Aku meluahkan apa yang aku pendam. Alan senyap. Aku meminta sebuah jawapan daripada Alan. Layakkah aku menjadi isterinya? Aku hanya layak menjadi ibu tiri kepada anaknya, bukan isteri atau lebih tepat sebagai pengasuh.
“Maafkan Alan. Alan akan cuba terima Tia. Cuma Alan minta Tia jadi ibu anak Alan.” Mudahnya Alan menuturkan kata-kata. Aku memandang wajah Alan.
“Maaf. Tia tak  mampu nak teruskan kehidupan dengan seseorang yang tak hargai Tia.”
 Aku meluahkan rasa yang dipendam.
“Tia, demi anak ini. Bolehkan Tia berikan sedikit kasih sayang padanya? Alan merayu pada tia.”
 Aku senyap. Lantas Alan kutinggalkan termangu-mangu di hospital. Demi anak, Alan sanggup menerima aku kembali. Aku pasti dia bukanlah ikhlas menerima aku sebagai isteri, dia cuma mahu aku menjaga anaknya. Dia tak mahu anaknya kehilangan kasih saying seorang ibu.
‘Adakah aku dipergunakan lagi?’
*****
SUARA rayuan Alan masih terngiang-ngiang di telingaku. Entah mengapa kasih sayangku sudah tumpah pada si kecil itu. Aku sayangkan anak itu namun ego dan rasa sakit hati aku mengatasinya. Aku mahu menjadi seorang ibu walaupun aku tak pernah menjadi seorang isteri. Aku mahu merasai pengalaman seorang ibu. Punya si kecil untuk dilayani dan dimanjai.
‘Apa yang harus aku lakukan sekarang?’
Aku mengeluh. Aku cukup tak sukakan perasaan bersalah ini. barang-barang yang sudah aku kemaskan kupandang sepi. Jika dulu beria-ria aku mahu mengusung barang-barang itu keluar dari rumah ini. Beria-ria mahu menghayun kaki melangkah keluar dari rumah ini namun kini, hatiku berbelah bahagi.
“Tia tak tidur lagi?”
Alan mendekati aku. Aku senyum walaupun hambar. Alan duduk di sebelahku. Aku sedikit mengesot  menjauh darinya.
“Tia tengah fikirkan permintaan Alan hari tu.”
 Aku menjawab jujur. Alan seakan berminat dengan bait-bait seterusnya. Aku menarik nafas. Dan kuhembuskan perlahan-lahan.
“Tia rasa Tia boleh jaga Iza tapi Tia harap Alan boleh terima Tia dalam hidup Alan.”
Alan memeluk aku. Dia kelihatan gembira dengan jawapan yang aku berikan. Padahal dalam hati aku, mengharapkan sedikit ruang untuknya menerima diriku ini.
“Terima kasih. Alan akan hargai Tia. Tia jangan tinggalkan kami.”
 Alan mengeratkan pelukan. Aku sebak. Adakah pengorbanan aku ini dihargai? Aku harap akan muncul kebahagiaan buatku.
*****
AKU berulang alik ke hospital. Ingin menjenguk si kecil, Iza. Dia masih lagi ditempatkan di dalam inkubator.  Alan sudah mula ke pejabat setelah dua minggu meninggalkan pejabat.  Sedang aku berjalan keluar dari hospital aku terlanggar seseorang.
“Maaf encik. Saya tak sengaja.”
Aku membetul-betulkan baju aku dan mengutip barang yang berterabur di atas lantai. Namun tanganku kaku apabila memandang seraut wajah itu. Fairuz?
“Tia, lama tak nampak. Buat apa kat sini?”
Aku tersenyum mendengar sapaan itu. Fairuz masih lagi gembira macam dulu. Ramah walau pun ada kalanya menjengkelkan.
“Tengok anak sekejap. Fairuz buat apa kat sini? Tengok anak juga ke?” ramah aku menyapa.Fairuz tersenyum bahagia.
“Tengok anak kedua. Eh, kau ni tak macam orang baru lepas bersalin pun,”  seloroh Fairuz.
‘Memang la. Dah bukan aku yang bersalin. Aku ni mak tiri je .’
Namun tak terluah perkataan itu dari bibirku. Aku tersenyum.
“Ish kau ni. Dah jadi bapak orang pun perangai tak matang. Sudahlah, aku nak pergi ni, nak uruskan perkara lain pula.”
Aku cuba mengalih topik. Sebetulnya aku tak mahu dia tahu kisah sedih hidupku setelah ditinggalkannya dulu. Aku mahu jadi wanita kuat.
“Tia, aku tahu pasal tu.”
Kakiku yang baru hendak melangkah pergi dari Fairuz terhenti kala ayat itu dituturkan. Aku berpaling ke arah Fairuz. Bagaikan tak percaya. Selama ini aku cuba sedaya-upaya menutup kepincangan rumah tanggaku di mata masyarakat. Aku tak mahu orang ramai menganggap suamiku jahat. Aku mahu menjaga aib suamiku.
“Apa yang Fairuz tahu?”
Aku tertanya-tanya. Fairuz tersenyum. Tangannya diseluk ke dalam poket seluar. Sesekali matanya memandang ke arah bayi-bayi yang berada di dalam inkubator.
“Rumah tangga kau yang tak aman,” jawab fairuz. Aku terkedu.
‘Ya Allah. Macam mana dia tahu?’
*****

P/s: Sambungan yang sedikit pendek. Maafkan Hazel sebab lambat post. ^^v

Siapakah kekasih hatiku? 17

Wednesday, January 25, 2012
BAB 17
AKU memasuki restoran makanan segera McDonalds. Kata Riana dia teringin benar menjamah hidangan burger di sini. Pelik. Mengidam nak makan makanan segera. Jadi aku turutkan sahaja. Macam-macam yang dipesannya. Mungkin dia betul-betul teringin.
“Ana betul-betul lapar ke?” ujar aku setelah kami duduk di salah sebuah meja di Mcdonalds. Riana tersenyum. Pantas tangannya mencapai burger dan mula untuk makan. Aku pula ternanti-nanti bicara Riana.
“Tia makanlah dulu, nanti Ana beritahu.”
 Riana terus makan dan makan. Sedangkan aku, hanya mampu meneguk air berkarbonat sedikit demi sedikit.
“Kalau abang tahu, mesti teruk Ana kena marah.”
Ana bersuara selepas dua biji burger bersama kentang goreng sudah berada di dalam sistem penghadamannya. Aku hairan.
‘Alan marahkan riana? Pelik.’
“Alan marahkan Ana? Kenapa?”
Riana mengangguk. Kemudian dia menyedut sedikit air berkarbonat yang ternyata tak bagus untuk kandungannya. Aku bagaikan tak percaya Alan sanggup memarahi Riana.
“Ana banyak buat salah dengan abang. Tapi abang masih sudi jaga Ana.”
 Suara sayu Riana kedengaran.
“Maksud Ana?”
Aku semakin ingin tahu.seakan tak mempercayai Alan sanggup memarahi Riana. Riana memandang aku.  Buku yang seakan diari dikeluarkan dari begnya. Kemudian diunjukkan kepadaku. Teragak-agak aku mengambilnya.
“Itu diari abang. Abang selalu tulis diari waktu Ana tengah tidur. Ana tak nak Tia cerai dengan abang. Tia baca la diari tu.Sekarang ni abang tengah outstation seminggu.” 
Aku mengangguk perlahan. Tak sangka Riana akan menuturkan kata-kata sebegitu.
Pertemuan hari itu diakhiri apabila aku menghantar Riana pulang ke rumah bonda. Risau juga aku hendak membiarkan dia pulang sendirian. Jadi sebagai langkah selamat, biarlah aku yang menghantarnya pulang.
*****
AKU merebahkan diri di atas katil. Perlahan diari Alan ku keluarkan dari beg tanganku. Diari sama yang pernah kubaca dahulu cuma pertambahan patah perkataan barangkali. Aku membeleknya. Perlahan. Meneliti setiap perkataan yang dicatat di atas muka surat itu. Luahan seorang lelaki.
Sikap Tia yang makin menjauhi aku membuatkan aku rasa aneh. Yalah. Tia biasanya akan menelefon aku hampir setiap hari. Tanyakan itu. tanyakan ini. Ya, aku akui dulu aku amat tak menyukainya namun kini aku rasakan kosong. Ya, aku memang punya Riana namun sikap Riana dan Tia amat berbeza. Tia punyai sesuatu yang buat aku rasa aku seorang suami. Riana? Kadang kala sikap manjanya buat aku rasa rimas. Aku tahu aku banyak bersalah terhadap Tia namun untuk melepaskannya, aku belum bersedia. Aku masih perlukan dia.
Aku menyelak helaian seterusnya. Luahan hati Alan bersambung lagi.
Tak sangka Riana bermain kayu tiga di belakangku. Kadang kala aku terfikir,adakah anak itu milik aku? Jangan katakan itu bukan anakku. Aku akan terasa dayus jika isteriku mengandungkan anak orang lain. Tia? Ya, hampir dua tahun aku menikahi dia. Namun dia tak pernah curang padaku. Setia menantiku walaupun beribu kali disakiti. Riana dan Tia. Dua isteriku namun perangai amat berbeza. Aku takut apabila Tia menyuarakan untuk pergi dari hidupku. Aku tahu dia pernah bertunang dengan orang lain dan aku tahu Shah amat menyintainya. Aku yang mengusulkan agar Shah berkahwin cepat supaya dia tak mengganggu Tia. Tia milikku seorang.

Aku terkejut. Betulkah ini? Semua ini rancangan Alan. Dia tahu mengenai shah dan dia berpakat untuk mengahwinkan Shah secepat mungkin. Aku menyambung pembacaanku yang terhenti.
Aku terpaksa memutuskan untuk melepaskan Tia walaupun aku tak sanggup rasanya untuk melepaskan dia. Namun aku akan pastikan Shah takkan dapat berkahwin dengan Tia .Riana? Kadangkala aku rasakan dia menyayangi aku namun aku keliru. Dia banyak membandingkan aku dengan bekas-bekas teman lelakinya. Aku rimas. Bonda juga mengusulkan agar aku melepaskan Tia jika aku tak mampu membahagiakannya. Ah!! Bonda terlalu sayangkan Tia. Hanya Tia menantu bonda. Riana? Bonda tak pernah mengiktirafnya sebagai menantunya.

Aku menutup mata. Tak sanggup meneruskan bacaan. Luahannya nampak ikhlas namun adakah ini realiti? Aku sendiri tak pasti. Aku terduduk di birai katil. Jeritan dari telefon bimbitku menyedarkan aku dari lamunan.
“Helo?”
*****
AKU senyap. Rasanya seperti baru tadi aku berbicara dengan Riana, namun panggilan telefon dari bonda tadi mengejutkan aku. Segera aku mengenakan tudung dan memandu kereta ke hospital. Ya, Riana kemalangan. Dek kerana terlalu ingin menjamah pisang goreng yang dijual di gerai seberang jalan, dia dilanggar lari. Aku tak pasti keadaannya. Namun, suara cemas bonda membawa aku ke hospital. Kulihat bonda dan Alan sudah berada di sana. Alan mundar-mandir menanti berita dari Riana.
Di situ aku lihat cinta Alan kepada Riana, walaupun Riana curang dia masih lagi sanggup menanti Riana. Ya, cinta seorang suami seperti itu yang aku dambakan selama ini. Dapatkah aku merasainya?
Seketika kemudian, seorang doktor menghampiri  kami. Alan segera bertanyakan doktor mengenai keadaan Riana. Aku hanya memerhati. Senyap.
“Maaf encik, mungkin Tuhan lebih menyayangi dia.”
 Alan terduduk. Aku mendapatkan Alan.
“Anak saya macam mana doktor?”
Sayu suara Alan menuturkannya. Aku membantunya untuk bangun.
“Anak encik selamat tapi lahir tak cukup bulan. Jangan risau.” 
Aku tak pasti perasaan aku sekarang. Sedih? Gembira? Yang pastinya aku masih lagi terkejut dengan berita kematian Riana. Bagaimana Alan akan membesarkan anak itu? Haruskah aku berkorban untuk menjadi ibu kepada anak tiriku? Kasihan, kecil-kecil lagi sudah menjadi yatim. Aku memandang Alan. Lantas aku menggosok belakang Alan. Aku mahu dia tahu aku sentiasa ada untuknya. Tiba-tiba Alan menarikku ke dalam pelukannya. Esakkan kecil kedengaran.  Aku kaku dalam pelukannya.
‘Alan menangis?’


Siapakah kekasih hatiku? 16

Tuesday, January 10, 2012
Bab 16
AKU terpaku di hadapan pintu bilik itu. Bagaikan fantasi. Bonda menarik aku masuk ke dalam bilik. Aku menurut tanpa sepatah kata. Bonda tersenyum.
“Dulu ni bilik anak perempuan bonda. Alan mesti dah beritahu Tia kan? Pasal dia?”
Aku mengangguk sedikit. Wajah bonda kelihatan tenang. Aku meneliti gambar-gambar Alis yang tergantung di segenap sudut bilik itu. Cantik gayanya. Dari apa yang aku perhatikan Alis sangat suka bergaya dan agak aktif.
Bilik yang berwarna ungu lembut yang dihiasi dengan perabot berwarna putih menarik perhatianku untuk meneroka. Pandangan mataku dihalakan ke arah potret Alis yang digantung di atas kepala katil. Wajahnya memang seiras denganku. Bezanya cuma rambut. Rambut Alis seakan beralun dan berwarna hitam manakala rambutku lurus dan sedikit perang.
“Dah lama bonda tak masuk bilik ni, sejak Tia hadir dalam hidup bonda.” 
Aku berpaling apabila bonda kembali bersuara.
“Kenapa bonda tunjuk semua ni pada Tia? Tia tak faham.”
 Aku mahu pengertian dari bonda. Aku tak mahu tertanya-tanya lagi. Bonda tersenyum dan mendekati aku. Aku didudukkan di atas katil.
“Bonda nak Tia tahu, walau apa juga yang terjadi, bonda tetap sayangkan Tia. Bukan sebagai menantu tapi Tia dah bonda anggap anak bonda sendiri. Bonda tak mahu Tia sakitkan hati sendiri semata-mata nak jaga hati bonda. Jika perpisahan itu membahagiakan Tia, bonda rela jika Tia jauh dari Alan.”
 Aku terkedu. Bonda begitu mengerti perasaanku. Lantas aku memeluk bonda dengan erat.
“Terima kasih bonda.”
Itu sahaja yang terluah dari bibirku. Tiada kata dapat kuungkapkan. Aku terlalu bersyukur mempunyai seorang lagi ibu yang begitu menyayangi diriku ini.
“Tapi..” 
Bonda merenggangkan pelukan. Aku menyeka air mataku dengan hujung lengan baju.
‘Nangis pula aku ni. Kan dah cair mekap. Dah tak cantik dah.’
“Tapi apa bonda.”
Bonda tersenyum. Mungkin mukaku agak comot kala ini. muka baru lepas menangis. Buruk betul untuk dipandang.
“Tiap-tiap tahun kita kena bercuti bersama. Bukan sebagai mak mentua dan menantu tapi sebagai anak dan mak. Boleh?”
Bonda mencuit hidungku. Aku malu-malu.
“Ok bonda. Titah bonda akan anakanda turuti.”
            Aku bercakap ala-ala bahasa istana. Dan kami berdua tertawa riang.
*****
DEHEMAN Alan di muka pintu bilik menyedarkan aku dan bonda. Alan melangkah masuk ke dalam bilik dan duduk di atas katil. Aku? Kelu. Kusangkakan Alan sedang melayani kerenah Riana di bawah. Tak sangka pula dia datang menjengah ke atas. Melihat aksi aku dan bonda. Bonda seperti ingin memberi ruang buat aku dan Alan, lalu bonda berlalu keluar dari bilik dengan alasan ingin membantu Mak Munah. Mulanya aku mahu menurut namun Alan menghalangku. Ada perkara yang perlu dibincangkan katanya. Kakiku yang mula dihayun keluar dari bilik terhenti.
‘Ada perkara yang perlu dibincang? Cerai kot?’
 Lambat-lambat aku berpaling ke arah Alan. Aku yakin yang akan keluar dari mulutnya nanti adalah perihal penceraian. Aku amat yakin.
“Aku dah fikirkan masak-masak hubungan kita.”
Alan memulakan bicara. Aku senyap. Khusyuk mendengar bait-bait bicara Alan. Alan memandangku. Mungkin meneliti reaksiku. Dan lambat-lambat dia menyambung..
“Aku rasa tak boleh teruskan hubungan kita ni. Aku rasa dah banyak sakitkan hati kau. Aku...”
Kata-kata Alan terhenti di situ. Aku tersenyum. Cuba menutupi hati yang sudah dicincang lumat.
“Takpe. Alan tak perlu jelaskan. Tia faham. Lagipun keluarga Alan dah lengkap. Alan bakal jadi ayah, ada isteri yang cantik. Tia tahu Alan memang tak perlukan Tia.”
Aku cuba berlagak selamba walhal hatiku sebak. Aku rasakan seperti Alan mencampak jauh-jauh hatiku yang telah kuberikan padanya.
“Kalau boleh aku nak selesaikan semua ni sebelum Riana bersalin. Aku harap kau faham.”
Wajah Alan kutatap. Memandangnya membuat hatiku tambah sayu.
‘Jadi, sebab nilah dia buat baik dengan aku? Tapi terima kasih kerana sudi membahagiakan aku walau seketika.’
“Alan jangan risau. Tia akan pergi walaupun Alan tak cakap.”
Tenang aku melafazkannya. Walaupun sakit aku tetap cuba mengawal ekspresi wajahku. Aku tak mahu dia terkesan dengan perubahan wajahku.
“Kalau takde apa-apa lagi, Tia turun dulu ye. Nak tolong bonda.”
Aku meminta diri untuk beredar dari situ.  Aku cuba untuk mengawal perasaan aku sebaik mungkin. Mana mungkin aku akan menangis di  hadapannya. Aku takkan menangis. Bagiku, menangis itu tanda kelemahan. Aku tak boleh nampak lemah di hadapan Alan. Tak boleh!
*****
AKU menikmati makan malam di rumah bonda malam ini. Ketam masak lemak cili padi hanya mampu dipandang. Bukan tak kecur air liur memandangnya namun aku berusaha tidak melayan fikiran aku untuk menjamahnya. Mungkin bonda rasa pelik, kerana aku langsung tak menjamah salah satu masakan istimewanya malam ini.
“Kenapa Tia tak makan ketam masak lemak ni? tak suka ke?”
 Bonda menyuakan lauk itu kepadaku namun aku menggeleng perlahan.
“Tia bukan tak makan, tapi Tia alergi seafood. Satu pun tak boleh makan kecuali ikan. Semua kerang-kerangan tak boleh nak makan. Kalau tak, boleh masuk hospital gamaknya.”
Aku berseloroh. Bonda tersenyum. Alan hanya memandangku dengan pandangan yang tak percaya.
“Tapi takkan Tia nak makan ikan je. Biar bonda suruh Mak Munah masakkan lauk lain untuk Tia.”
Bonda berkira-kira hendak memanggil Mak Munah namun aku menghalang.
“Takpe bonda, Tia boleh makan ikan ni. Ulam pun ada. Tak payah nak susah-susahkan Mak Munah. Tia okay.” 
Aku tak mahu diberi layanan istimewa oleh bonda. Tambahan pula Riana juga turut berada di sini. Kata Mak munah tadi, Riana memintanya untuk memasak ketam masak lemak cili padi. Riana teringin nak menjamahnya. Sebab itu, aku tak mahu mengada-ngada menyuruh Mak Munah memasakkan makanan lain.
“Riana pula suka benar makan ketam. Sehari tak jumpa seafood tak mahu makan nasi ya.”
Alan mencuit hidung Riana. Riana malu-malu kucing. Aku pula? Hanya mampu memandang dengan senyuman hambar. Aku sedar aku diperhatikan oleh bonda dan papa. Aku harus tabah. Tak lama lagi kesengsaraan aku akan berakhir.
“Nak buat macam mana, dah mummy dan daddy pun suka makan seafood. Lagipun sedap kan,” ngomel Riana.
 Nampak bahagia mereka di meja makan. Aku hanya meneruskan suapan demi suapan tanpa menghiraukan apa yang dibualkan mereka.
*****
AKHIRNYA aku kembali berada di rumahku. Bukan. Ini rumah Alan. Ini bermakna aku  harus berkemas dan menjauh dari hidup Alan. Aku membuka pintu almari bajuku. Semua bajuku kupunggah ke dalam bagasi. Barang-barang mekap ku simpan ke dalam beg. Usai mengemas baju, aku ke ruang bawah. Aku ingin memadamkan setiap jejakku di rumah ini. semua barang-barang kepunyaanku, aku pungut dan kusimpan di dalam stor. Senang bila aku hendak mengangkutnya nanti.
Jam sudah meniti ke angka tiga pagi. Baru aku sedar, sudah terlalu lewat. Lantas aku ke bilik tidur. Terlalu penat rasanya hari ini. Aku perlukan rehat. Aku berharap pagi esok bisa memberikan ceria pada diriku. Sedang elok aku hendak terlelap, telefon bimbitku berbunyi.  Lantas tanganku menekan butang angkat. Senyap.
“Helo? Siapa ni?”
Aku memulakan bicara walaupun agak penat. Namun tiada balasan. Agak lama aku menunggu sehinggalah dia bersuara. Aku agak terkejut. Panggilan itu datangnya dari Riana.
“Ada apa yang boleh Tia bantu?” 
Aku melembutkan suara dengan Riana. Risau akan menyakiti hatinya jika terkasar bahasa. Maklumlah perempuan mengandung ni agak sensitif. Jadi baik berlapik cakapnya.
“Tia, maaf mengganggu malam-malam ni. Boleh tak Ana nak jumpa Tia esok?”
Aku senyap. Mindaku masih memproses kata-kata yang baru dikeluarkan oleh Riana sebentar tadi.
“Ana nak jumpa Tia?”
Aku sedikit pelik dengan sikap Riana. Riana mengiyakannya. Namun yang paling pelik perjumpaan ini langsung tak diketahui oleh Alan. Rahsia katanya. Hanya untuk isteri-isteri Tengku Alan Hafiz. Aku mematikan talian setelah tempat dan masa dipersetujui. Dalam hatiku terdetik, apakah motif dia ingin menemuiku.
‘Mimpikah dia mahu berjumpaku?’

P/s: Maaf sibuk minggu ini. Sudilah membaca ya. ^^v

Siapakah kekasih hatiku? 15

Monday, January 2, 2012
BAB 15
RENTETAN dari peristiwa itu, aku jadi begitu berhati-hati dengan Alan.  Entahlah, aku sebenarnya suka juga diperlakukan sebegitu oleh Alan. Hish. Macam miang sahaja bunyinya kan. Tapi nak buat macam mana, bila hati dah suka. Lagipun tak salah kan nak bermiang-miangan dengan suami sendiri. Tak berdosa pun.
Kala ini aku sedang berada di dapur. Sedang menyediakan hidangan tengah hari buat Alan. Riana? Aku tak pasti di mana. Yang aku tahu Riana sedang berada di rumah ibunya di Singapura. Tapi aku tak pasti sejauh mana kebenarannya. Tapi takkan Alan nak menipu mengenai Riana kan.
Aku memotong kailan. Ikan masin ku keluarkan dari peti ais. Alan begitu sukakan kailan ikan masin. Itu yang aku tahu mengenai makanan kesukaan Alan. Selebihnya, aku sediakan ikan kerapu masak tiga rasa dan juga tomyam campur.  Sedang asyik memasak kailan ikan masin itu, aku terasa seperti Alan memasuki dapur. Namun apabila aku berpaling, kelibatnya tiada di dapur.
“Mewah betul makan hari ni.”
 Aku merungut sendirian.  Tanpa aku sedari Alan sudah berada di belakangku. Mungkin terlalu dekat sehinggakan aku dapat merasakan hembusan nafasnya dan juga menghidu aroma maskulin dari badannya.
“Hah, buat apa tu?”
Alan menyergahku. Habis terpelanting senduk yang kugunakan untuk memasak. Agaknya Alan punya bakat semulajadi . Bakat suka menyergah. Aku berpaling ke arah Alan. Pandangan mataku mencerun. Tanda marah.
“Alan. Habis bersepah dapur. Cepat ambil senduk baru.”
 Aku mengarah. Sebetulnya aku takut juga hendak memarahi Alan. Risau dia akan mengamuk. Namun Alan yang kulihat ini, lain daripada Alan yang dulu. Lebih penyabar dengan kerenahku.
Okay. Tapi aku peliklah. Kenapa kau tak melatah? Kalau Riana, sergah sedikit mesti melatah.”
 Alan menghulurkan senduk baru kepadaku. Wajahku yang baru nak bertukar manis menjadi sedikit kelat apabila nama Riana disebut. Aku lupa dia suami Riana. Wanita yang paling dicintai. Manakan dapat dilupakan Riana buat seketika. Aku pun dah jelas mengenai semua ini. Cuma hati aku yang masih degil. Masih menyimpan perasaan cemburu apabila sebaris nama itu disebut.
“Tak seronoklah melatah. Lagipun tu kan penyakit orang tua.”
 Aku cuba menceriakan diri sendiri. Alan menghampiri aku. Aku kaku apabila haruman Intimately Bechkam yang digunakan menusuk hidungku. Terasa diriku begitu hampir dengannya.
“Biar aku tolong.”
Alan mengambil senduk dari tanganku dan menyendukkan kailan ke dalam pinggan bujur. Aku? kaku di situ.
‘Bermimpikah aku?’
 Lamunan aku terbang pergi apabila Alan menarik aku ke meja makan. Aku  didudukkan di kerusi dan nasi disendukkan ke dalam pinggan. Aku naik hairan akan sikapnya. Alan terlalu baik, terlalu prihatin. Adakah agenda tersembunyi di sebalik kebaikan itu? Hati aku kuat mengatakan ya. Namun mindaku menafikan.
“Tia kenapa tak makan? Sedap ni.”
Aku memandang Alan yang sudah menambah nasi ke dalam pinggannya. Aku tersenyum. Seperti kami berdua suami isteri yang bahagia. Perlahan aku menyuap nasi ke dalam mulut. Aku harap masa berlalu dengan begitu lambat agar aku bisa nikmati saat- saat indah seperti ini.
*****

AKU menaip blog yang sudah lama bersawang. Sudah agak lama aku tidak mencoret isi hatiku di dalam blog peribadiku. Kekeringan idea dan ditambah dengan bebanan kerja yang melampau menyebabkan aku jarang membuka blog. Kali ini coretanku berbunyi begini..
Entah mengapa Alan begitu baik denganku. Bagaikan ada agenda tersembunyi di benak fikirannya. Atau dia hanya ingin mempermainkan aku. Bukan Alan tak sedar, aku menagih kasih sayang darinya. Mungkin dia melihat aku bagaikan perempuan terdesak yang terlalu inginkan perhatian darinya. Aku ragu-ragu. Jikalau aku tak tahu Alan berkahwin lain, pasti aku sudah menganggap perubahan ini adalah satu titik permulaan baru dalam perkahwinan kami . Namun aku tahu, sekeping hatinya hanya untuk Riana. Bukan untukku. Terlalu banyak andaian dalam benak fikiranku ini. Namun apabila tiba saatnya, aku pasti pergi dari hidupnya. Pasti.
            Tarian jari-jemariku di atas kekunci komputer riba terhenti tatkala terdengar deringan telefon. Aku meneliti skrin telefon. Yang pastinya si pemanggil itu bukan Alan. Tapi dari pemanggil yang tak dikenali. Dengan tawakal aku menekan punat telefon.
            “Helo?”
            Ayat biasa membuka bicara. Tiada sahutan dari pihak si pemanggil. Apabila aku berkira-kira untuk mematikan talian. Terdengar deheman dari si pemanggil.
“Baby, are you okay?”
 Shah teragak-agak menuturkan kata-kata. Pelik. Biasanya Shah akan teruja sewaktu berbicara denganku. Namun kali ini, suaranya agak sayu. Seperti ada masalah yang membelenggu dirinya.
            “Shah? Are you okay? Macam tak okay je .”
             Lembut aku bertanya. Risau akan menyakiti hatinya jika terlalu kasar bicaraku.
“Hurm.. I’m not okay. My mum asked me to get married as soon as possible.”
Lemah bunyinya. Aku tergelak. Kusangkakan apa tadi. Rupanya hanya di surh berkahwin sahaja, Shah sudah menjadi sebegitu lemah.
            “Shah, you should get married. Betul cakap mummy you tu. I pun dah kahwin.”
Lancar sahaja kata-kataku tanpa berfikir panjang. Bunyi keluhan dapat kudengar apabila selesai aku menuturkan ayat itu. Shah, benar-benar serabut dengan masalah kahwin ini.
            “How can I get married if my future wife not yet divorced from her husband? Can you tell me?
 Kata-kata Shah membuatku kelu. Tiada kata-kat dapat kubalas.
            ‘Betulkah Shah begitu cintakan aku? Atau ini semua permainannya dengan Alan. Lagipun mereka kan sepupu.’
            “Shah, kan kita dah cakap mengenai hal ni. Tia dah nekad. Tia akan setia dengan Alan. Dan jika ada jodoh kita, buat macam mana pun kita pasti akan bersama.”
Aku tegas kali ini. Aku tak mahu memberikan harapan kepada Shah. Jika jodohku ada bersamanya, maka aku akan bersamanya. Jika tidak, aku tak mahu dia menghabiskan masanya dengan menunggu aku yang tak pasti ini.
            “But I love you very much. Macam mana I nak kahwin dengan orang yang I tak cinta.”
 Suaranya semakin sayu meruntun jiwaku. Memang dia pernah bertahta di hatiku suatu ketika dahulu, namun setelah berkahwin dengan Alan, aku berjanji akan menyayangi Alan selagi aku bergelar isterinya. Janji itu tak mampu aku ingkari.
            Shah mematikan talian apabila aku tak lagi bersuara. Lidah aku seakan keras untuk mengungkapkan kata-kata.  Lantas, komputer ribaku ditutup. Aku harus berehat. Esok masih perlu ke restoran.
*****
AKU dikejutkan dengan panggilan telefon dari bonda pagi ahad itu. Katanya dia begitu rindukan aku. Bila difikir-fikir sudah lama aku tak menjenguk bonda. Abah dan mama selalu juga kujenguk tika kelapangan. Bonda? Apa khabar agaknya? Lantas aku meminta izin dari Alan untuk ke rumah bonda.  Kini aku terpacak di hadapan rumah bonda.  Teragak-agak untuk melangkah masuk ke dalam rumah. Namun sebelum aku melangkah pergi bonda telah melihat kelibatku. Segera bonda mendapatkanku. Memelukku dengan erat.
            “Tia, bonda rindukan Tia. Dah lama sampai? Kenapa tak masuk?” Aku kelu. Aku tersenyum. Langkahku dipanjangkan ke dalam rumah. Di situ kulihat Alan sedang berehat d ruang tamu rumah banglo itu. Cukup selesa nampaknya. Di sampingnya, Riana. Perutnya sudah kelihatan. Tanpa sedar aku meraba perutku. Masih kempis. Agaknya bila aku akan merasai pengalaman seperti Riana?
            “Tia? Mari ikut bonda ke dalam. Bonda nak tunjukkan sesuatu untuk Tia.”
 Agaknya bonda perasan yang aku memandang ke arah Alan dan Riana. Terus diraih tanganku naik ke tingkat atas.
            “Bonda nak tunjukkan apa kat Tia ni?”
Aku agak pelik dengan sikap bonda.Seakan ada sesuatu yang begitu penting ingin ditunjukkan buatku.  Namun kakiku terus melangkah menuruti bonda. Aku sampai di hadapan pintu bilik itu. Bonda tersenyum.Bonda membuka pintu dan keadaan bilik itu buat aku terpaku.
            ‘Adakah ini realiti?’

 P/S: Entri tahun baru. Terima kasih kerana sudi membaca SKH ok.