Followers

Siapakah kekasih hatiku? 7

Sunday, November 27, 2011
BAB 7

AKU duduk menghadap Alan. Wajahnya sedikit sugul. Kemudian, dia mengeluarkan sekeping gambar dan diunjukkan kepadaku. Aku menyambut gambar tersebut dan mengamatinya. Aku memandangnya dengan riak wajah yang bagaikan tak percaya dengan apa yang aku lihat. Betulkah ini?
Aku memerhatikan gambar gadis itu sekali lagi. Ya, sangat seiras denganku. Namun sudah tiada di dunia. Aku memerhatikan riak Alan. Lain benar wajahnya. Kelu lidahku untuk berbicara.
“Ni Alis. Adik aku.”
Aku masih memandangnya. Menanti bait-bait kata yang masih tersekat dikerongkongnya. Alan meneguk sedikit air. Mungkin ingin melancarkan kata-kata supaya keluar dari kotak suaranya.
“Dia meninggal  tiga tahun lepas.”
Alan tersenyum. Namun dapat aku rasakan senyumannya itu agak tawar. Tak manis. Senyuman yang hanya sekadar untuk menutup kesedihan yang bermukim di hati.
“Oh...”
Hanya itu sahaja yang dikeluarkan dari kotak suara aku. Alan mengumpul kekuatan. Aku menanti bait-bait ayat seterusnya dengan sabar.
“Dia meninggal sebab accident. Lepas tu bonda jadi murung. Jadi aku harap kau boleh jadi isteri aku. Aku nak gantikan kehilangan adik aku dengan kau. Aku harap kau faham.”
Alan menyambung bicaranya. Dia tunduk. Aku lihat air matanya hampir menitis.
“Ganti? Kenapa tak ambil saya jadi adik angkat je. Lebih mudah.”
Aku cuba memberikan cadangan. Alan menggeleng tanda tak setuju.
            “Papa nak adakan hubungan keluarga dengan kau. Bukan hubungan yang sementara macam tu.”
Alan menambah. Aku makin bingung. Entah mengapa aku rasakan alasannya sangat tak logik. Tak boleh diterima dek akal. Aku rasakan idea menjadikan aku sebagai isterinya kerana aku seiras dengan adiknya adalah sangat tak logik. Adakah ini semua satu propaganda?  Tiba-tiba lintasan jahat dalam hati aku bergema.
“Kalau saya jadi isteri awak,awak akan layan saya macam isteri atau adik?”
 Soalan yang bermain-main di mindaku diluahkan. Dapat kulihat Alan terkedu. Keadaan sepi seketika. Dia seakan-akan mencari apakah jawapan yang terbaik kepadaku.
“Pasal tu kita bincang lepas kahwin. Setakat ni aku tak boleh nak cakap apa lagi. Biar masa menentukan.”
Alan tidak memberikan aku alasan yang kuat untuk menerimanya sebagai suami. Berulang kali aku solat istikharah untuk meminta petunjuk, dan aku nampak dia dalam mimpiku. Namun mengapakah saat dia mula berbicara mengenai arwah adiknya, hati aku menjadi tak tetap untuk menerimanya. Adakah lelaki itu bukan dia?
            ‘Tia, tak pasti apa akan berlaku antara kita selepas kahwin, tapi Tia harap Alan akan melayan Tia baik. Bukan sebagai adik, tapi sebagai isteri.’
*****
CEPAT benar tiga minggu berlalu. Majlis perkahwinanku berlangsung dengan meriah. Walaupun tak dilangsungkan di hotel-hotel mewah namun tetap meriah. Aku mengenakan syarat kepada Alan bahawa aku mahu majlisnya dibuat di rumah dan bukan menggunakan khidmat katering. Cara kampung la katakan.
Namun, untuk majlis menyambut menantu, pihak keluarga Alan ingin mengadakan majlis secara besar-besaran di hotel. Aku hanya bersetuju. Selebihnya aku serahkan kepada mama dan abah untuk berbincang dengan keluarga Alan.
Usai majlis, aku masuk ke bilik tidur yang dihias indah khas buat pengantin baru. Cantik. Hasil kerja tanganku. Aku bersengkang mata menyiapkan semua persiapan majlis kahwin. Tambahan pula, dengan status penganggur terhormat. Aku menjadi sangat bosan jika tidak melakukan apa-apa kerja di ruamh.
Aku melihat beg pakaian Alan yang diletakkan di hujung katil. Aku mendekati beg itu. Aku mengangkatnya menuju ke almari pakaian lalu aku membukanya. Niatku hanya ingin mengemaskan beg itu. Namun lain pula yang difikirkan Alan. Alan menepis tanganku yang sedang memegang zip beg itu. Aku tersentak. Entah bila dia masuk ke kamar pun aku tak perasa . Yang aku tahu wajahnya berubah. Tanda tak suka akan perbuatan aku itu.
“Kenapa abang?”
Aku bertanya lembut. Hairan dengan sikapnya. Tak sampai satu hari aku menjadi isterinya, dia sudah pun menunjukkan belang. Terasa menyesal bersuamikan lelaki seperti dia. Wajah bengisnya memandangku. Kulit mukanya sudah merah menahan marah. Aku hanya membiarkan. Jangan dilawan kerana aku yakin Alan bukanlah suka jika cakapnya dilawan.
“Aku tak suka kau sentuh barang aku.”
Alan menjawab. Aku menjauhkan diri dari begnya.
“Okay,” jawabku pendek.
Malas hendak bertekak. Aku segan dengan mama dan abah. Risau jika mereka mendengar. Aku tak mahu mama dan abah rasa bersalah jika mengetahui aku dan Alan telah pun bergaduh selepas beberapa jam sah menjadi suami isteri. Malu. Jadi aku putuskan untuk membiarkan perkara itu berlalu begitu sahaja. Mengalah tak semestinya lemah.
Aku berjalan ke arah katil. Badanku agak lenguh. Ingin sekali aku berbaringan di atas katil. Tidur. Alan mengambil bantal dan selimut. Diletakkannya di atas lantai. Aku hairan.
“ Kenapa nak tidur atas lantai?”
 Aku bertanya.  Hairan dengan sikapnya. Wajahnya mencuka.
“Siapa cakap aku nak tidur atas lantai?”
Alan menjawab soalanku dengan soalan. Aku memandangnya dengan wajah yang pelik dan ditambah pula dengan kerutan di dahi.
“Bukan abang ke nak tidur atas lantai?”
Aku bertanyakan soalan lagi. Pelik dengan sikapnya.
“Kaulah yang tidur kat bawah ni. Kan kau sakit belakang.  Aku nak tidur atas katil.”
 Alan menolak aku jatuh daripada katil. Gedebuk. Persis nangka busuk aku jatuh dari katil. Aku bangkit dan mengutip bantal dan selimut yang berada di lantai. Dan dengan tanpa rasa bersalahnya aku baring di sebelahnya.
‘Jangan fikir aku akan ikut je idea mengarut tu.’
Aku menarik selimut dan mengerak-gerakan badanku untuk mencari kedudukan yang selesa. Alan menoleh.  Melihat kelibat aku yang sedang enak berbaringan di sebelahnya. Aku dengar dia menrengus. Tanda tak puas hati. Aku tersenyum tanda kemenangan.
Lantak kau la. Janji jangan kacau aku tidur. Selamat malam sayang.’
*****
SUDAH sebulan aku dengan rasminya menjadi isteri kepada Tengku Alan Hafiz. Selepas majlis menyambut menantu dijalankan di hotel, aku dibawa tinggal bersama Alan di sebuah rumah banglo dua tingkat yang agak jauh dari rumah mama dan abah. Kata Alan, aku harus berdikari. Aku sepatutnya menguruskan semua keperluan dalam rumah. Tak boleh lagi bergantung kepada sesiapa.
Jariku lincah bermain di atas papan kekunci komputer ribaku. Menyempurnakan coretan hatiku yang kupamerkan di blog peribadiku. Kebelakangan ini, selalu aku dibiarkan sendirian. Jadi aku punya masa melayari internet. Alan? Seperti biasa dia akan keluar rumah selepas subuh dan kelibatnya hanya kelihatan pada waktu malam. Sudah puas aku menasihatinya namun hampa. Biarlah. Aku sudah tak kuasa melayan kerenahnya. Tekakku terasa haus. Lantas aku meninggalkan komputer ribaku dan turun ke bawah. Air milo kubancuh dan kuteguk penuh nikmat.
 “Aaargh”
Aku menjerit. Terkejut melihat kelibat Alan yang sedang berada di hadapan komputer ribaku.
‘Dah la aku tak tutup lagi blog aku. Macam mana kalau dia baca?’
Aku mula resah. Namun kulihat Alan hanya tersenyum. senyuman yang sukar dimengertikan. Senyuman nakal barangkali?
‘Jarang benar dia senyum. Dia dah baca ke? Gawat macam ni.’
Aku mula melangkah ke komputer ribaku dan terus keluar dari blog peribadiku.
“Abang, tak baca apa-apakan?”
Aku bertanya soalan yang kukira agak lurus. Dia tersenyum nakal. Mukaku terasa panas. Merahkah wajahku kala ini? Aku harap tidak.
“Bacalah. Lagipun macam menarik untuk dibaca. Apa salahnya baca.”
Muka Alan selamba menuturkan kata- kata tersebut. Aku senyap. Aku menutup komputer ribaku dan membawa ia jauh dari Alan.  Sempat juga aku bertanya kepada Alan. Perihal kepulangannya. Namun tiada respon. Sekali lagi aku bertanya. Aku mengharapkan adanya respon daripadanya.
“Bila abang balik?”
Kali ketiga aku bertanya kepadanya namun Alan tidak mempedulikan aku. Dia bergerak ke arah almari. Selamba sahaja Alan menukar baju di hadapanku. Lantas tuala ditarik dan kakinya melangkah menuju ke bilik air. Aku terduduk di birai katil.
‘Dinginnya dia.’ 

1 comments:

  1. eija said...:

    xsbr nk tgu n3 br.... Hmmm